1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. סוגי מעליות

סוגי מעליות

על מעליות בעלות סוגי הינעים שונים (בין השאר מעלית הידראולית) והשלכת סוג ההינע על מהירות המעלית (כולל המהירויות המקובלות בבניינים שונים), ועל מעלית ללא חדר מכונות.


  

קיימים סוגי מעליות רבים הנבדלים זה מזה בגדלים הפיזיים, במהירויות השונות, בנעימות ובאיכות הנסיעה ובביצועים האחרים. הסוגים הרבים מאפשרים לבצע את התאמת המעלית לסוג המשתמש.

 

אף שקיימים סוגי מעליות רבים, מומלץ כי מידותיה של המעלית הנבחרת יהיו סטנדרטיות ככל האפשר. הדבר יאפשר חיסכון רב בזמן ובעלות. את ההבדלים בין המעליות ניתן יהיה ליצור באמצעות הארכיטקטורה והעיצוב הפנימיים והחיצוניים של המעלית.

 

אם לא ניתן להתקין מעלית בגודל סטנדרטי, תהיה המעלית עשויה לפי מידה, ואז יתקבלו התוכניות המפורטות מקבלן המעליות.

 

 

סוגי הינעים

אחת האבחנות החשובות ביותר בין סוגי המעליות נעשית לפי סוגי ההינעים השונים. קיימים כמה סוגי הינעים המצויים בכל המעליות, החל מהפשוטות ביותר וכלה במשוכללות ביותר.

 

 

מעליות בהנעת זרם חילופים עם תמסורת

במעליות אלה קיימים שלושה סוגי הינעים:

 



  • מעליות במהירות אחת שמתאימות לנסיעה של 0.63 מטר בשנייה עם דיוק עצירה של כ-50 מ"מ מהקומה.




  •  


    מעליות המונעות בשתי מהירויות - עד מהירות של מטר בשנייה עם דיוק עצירה של כ-20 מ"מ מהקומה. שתי המהירויות מאפשרות למעלית להאט את מהירותה לקראת עצירה באחת הקומות. האטה זו המאפשרת עצירה רכה יותר, היא זו המאפשרת למעשה את הנסיעה במהירות של עד מטר בשנייה, שהרי בלעדיה היו הנוסעים נחבטים בעצירה במהירות זו. בנוסף מאפשרת ההאטה יתר דיוק בעצירה. 





  • הנעה בזרם חילופים מבוקר עם תמסורת - מעליות אלו מגיעות למהירות של עד 2.5 מטר בשנייה ולדיוק עצירה של כ-3 מ"מ מהקומה.



  

מעליות בהנעה ללא תמסורת

קיימים שני סוגים להנעה זו:



  •  זרם חילופים מבוקר. הבקרה היא בקרת תדר ומתח (V V V F).



  •  זרם ישר.



 

שני סוגי הנעה אלו מאפשרים מהירות של עד 15 מטר בשנייה, ואין הבדל בביצועיהם. ההבדל בין שני סוגי ההינע הנו בכך שהזרם המבוקר מאפשר חיסכון רב יותר באנרגיה, ועל כן הנטייה כיום היא לעבור לשימוש בסוג זרם זה. הזרם המבוקר הוא חדש ומפותח יותר מהזרם הישר, ויש להניח כי בעתיד הקרוב ייעלם הזרם הישר מהעולם.

 

 

המהירויות המקובלות בבניינים שונים

כדי להמחיש את ההבדל בין סוגי ההינעים האמורים ובין המהירויות השונות, נביא את המהירויות המקובלות בבנייני מגורים בעלי מספר קומות שונה:

 

1. בבנייני מגורים שבהם ישנן חמש תחנות, תהיה מהירות המעלית 0.6 עד 0.8 מטר לשנייה.

 

.2 בבנייני מגורים שבהם עד 10 קומות, מהירות המעלית המקובלת היא 0.8 עד 1 מטר בשנייה.

 

3. בבנייני מגורים שבהם 12 עד17 קומות, מהירות המעלית המקובלת היא כ-1.6 מטר בשנייה.

 

4. בבנייני מגורים שבהם 18 עד 25 קומות, תהיה מהירות המעלית 2 עד 2.5 מטר בשנייה.

 

5. בבנייני מגורים גבוהים יותר (דוגמת בניין גן העיר או מגדלי תל אביב), תהיה מהירות המעלית 3 עד 4 מטר בשנייה.

 

 

הינעים הידראוליים











בהינעים ההידראוליים נעשה שימוש בבניינים בגובה נמוך וכשהעומסים גבוהים. מהירויות ההינעים ההידראוליים הם בין 0.3 מטר בשנייה ל-1 מטר בשנייה. הינעים אלו מיועדים לגובה מקסימלי של 20 מטר השימוש בסוג הינע זה נוח בעיקר במקום שבו לא ניתן להתקין חדר מכונות עליון (כיוון שניתן בסוג הינע זה להתקין את חדר המכונות במיקום סמוך אחר),  וכאשר קיימת דרישה לעומסים גבוהים.





 

אחזקתה של מעלית הידראולית היא יקרה יותר, ויתרונה הגדול הוא היעדר הצורך בחדר מכונות על הגג. יתרון זה איבד כיום את משמעותו, לאחר פיתוח המעליות החשמליות שאינן דורשות חדר מכונות, אולם בישראל עדיין יש צורך במעליות ההידראוליות, שכן התקן העוסק במעליות ללא חדר מכונות טרם אושר.

 

מעליות ללא חדר מכונות

קיימת כיום מגמה עולמית למציאת פתרונות קומפקטיים ונוחים להנעה ולפיקוד על מעליות שמהירותן אינה גבוהה מ-1.6 מטר בשנייה, והמסוגלות לשאת עד 1,000 קילוגרם. פתרונות אלה מאפשרים את ביצוע ההנעה והפיקוד מתוך פיר המעלית ומייתרים את הצורך בבניית חדר מכונות.

 

נכון להיום לא ניתן להרכיב מעליות מסוג זה בישראל, שכן התקן הרשמי מחייב קיומו של חדר מכונות. עם זאת, התקן האירופי העוסק בנושא מצוי בשלבי אישור בישראל, ויש להניח, כי מדובר בעניין של זמן.

חזור מעלה