1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. אילוצי קבלן הבניין בתכנון מעלית ושיקולים ארכיטקטוניים

אילוצי קבלן הבניין בתכנון מעלית ושיקולים ארכיטקטוניים

בין אילוצי הקבלן המוצגים: התחשבות בעודפי מסלול, שיקולי ביטחון במיקום המעלית, שיקולי ביטחון כלליים והצורך במערכת אבטחה, עמידה בתנאי התקן הישראלי. עוד במאמר על חשיבות התכנון של דרכי ההכוונה והסימון למעלית.

  

בנוסף לשיקולים המנחים את המשתמש העתידי של המעלית בבחירתה, הבוחן את הדברים מנקודת מבטו הממוקדת ברצון לאפשר שימוש נוח ויעיל ככל האפשר, לקבלן המבצע שיקולים/אילוצים נוספים, אשר גם להם יהיה משקל רב בעת בחירת סוג המעלית, התכנונים הנוספים וההתקנה.

 

מיקום המעליות

על הקבלן לקבוע את מיקום המעליות בבניין עצמו. לעתים עליו למקם מעליות מסוגים שונים באותו בניין שכן לעיתים קיימות באותו הבניין מספר סוגי מעליות שונים (משא, שירות, נוסעים, זבל, מטבח, V.I.P וכד'). גם במקרים

אחרים, כאשר נדרש רק סוג אחד של מעלית, יהיה לכך השפעה על מיקומה.

 

גודל הפירים הוא מרכיב נוסף הנלקח בחשבון וכך גם השטחים הנוספים הנדרשים לחדרי המכונה של המעליות וכן עודפי המסלול.

 

עודפי המסלול

עודפי המסלול הם חלקי פיר המעלית המצויים מעל ומתחת למסלול המעלית, והם משמעותיים בעיקר בכל האמור לשאלת האיטום, שכן בעומק פיר המעלית נמצאת הנקודה הנמוכה ביותר בבניין. ככל שמהירות המעלית גבוהה יותר, נדרשים עודפי מסלול גדולים יותר, בגובה ובעומק.

 

התקנים מכתיבים את עודף המסלול הנדרש לפי מהירות המעלית. בבניינים גבוהים לעתים מהווה עודף המסלול שבגובה בעיה מסוימת בשל תנועת מטוסים, והדבר תלוי בהיתרי בנייה ובהיתרי גובה.

 

לאחר בחירת סוג המעלית המבוקש, אולם טרם התקנתה, יש לקחת בחשבון את חזות המעלית וסביבתה.

 

דרכי ההכוונה והסימון למעלית

יש להתקין בצורה מושכלת שלטי הכוונה למעלית, ולקחת בחשבון את שאר סימוני המידע וההכוונה החיצוניים. כך למשל בבניינים גדולים בהן עולות מעליות מסוימות לקומות כאלו, ומעליות אחרות לקומות אחרות, או כאשר המעליות וכן הבניין מחולקים לפי גושים. יש לקחת שיקולים אלה בחשבון בעת תכנון המעלית, ולתכנן הכוונה שתהא נוחה, ובעיקר ברורה, למשתמשים השונים.

 

נושא הסימון וההכוונה אינו חזותי בלבד. ישנם אף איתותים אקוסטיים, דוגמת הצלילים השונים המושמעים כל עת שמגיעה מעלית, והמכווינים למעלית הנכונה, בבניינים שבהם יש מספר מעליות הממוקמות זו לצד זו. כיום ישנה

לעתים אף הכוונה קולית בתוך תא המעלית, באשר לקומה אליה הגיעה המעלית בעת עצירתה, ואין עוד מסתפקים במספר המופיע.

 

 

עיצוב ותכנון המעלית וסביבתה

הנושא החזותי קשור כמובן גם לארכיטקטורה החיצונית של סביבת המעלית. יש לקבוע איך תיראה חזית המעלית, צורתה, מה יהיה סוג התאורה בתא המעלית ובסביבת ההמתנה. עניין נוסף שהוא משמעותי לעניין התכנון האדריכלי של הבניין עצמו הוא שטחי ההמתנה למעלית.

 

על האדריכל לקחת בחשבון נתון זה, ולהשאיר שטח מספיק כך שהממתינים למעלית לא ייאלצו להתגודד, ואף כדי שלא תהיה התנגשות בין היוצאים מהמעלית לבין הנכנסים אליה, בשל חוסר במקום המתנה. הדבר נכון במיוחד בכניסה הראשית לבניין, אך הוא רלוונטי גם בשטחי ההמתנה בקומות השונות.

 

שיקולי ביטחון

המעלית מאפשרת כניסה לבניין ועל כן לה ולמיקומה חשיבות מבחינת הביטחון.

יש לשקול היטב את מיקומה בחניונים ובמקומות אחרים, יש לבחון האם ישנם חלקים בבניין שעליהם להיות שמורים במיוחד, האם נדרש לאפשר את תנועת המעלית רק בעזרת כרטיס מגנטי או מפתח, באילו מקומות או קומות תעצור

המעלית וכד'.

 

עוד יש לזכור, כי תא המעלית הוא מקום שבו ניתן לבצע פשע, בשל בידודו ואי יכולתם של חסרי הישע להימלט ממנו. לשם כך מתקינים במקומות מסוימים טלויזיה במעגל סגור, העוקבת כל העת אחר הנעשה בתוך תא המעלית.

 

לעתים נדרשת הפרדת התנועה בבניין בין מספר סוגי משתמשים. הדבר נכון במיוחד כאשר בניין אחד משמש למספר מטרות. כך בבניין אשר חלקו מיועד למגורים וחלקו האחר למשרדים, או כאשר חלק אחד משמש כמלון והאחר כבית מגורים או כבית משרדים, וכך גם בבניינים שחלקם משמש לצרכים מסחריים וחלקם האחר לשימושים אחרים.

 

בבניינים אלה על המתכנן לאפשר תנועה נפרדת לסוגי המשתמשים השונים, ויש לקחת זאת בחשבון גם בעת תכנון מיקום המעליות והתנועה בהן.

 

על תכנון הדלתות ראה מאמר סוגי דלתות ותכנון הדלתות.

  

 

התקן הישראלי למעליות

תו התקן של מכון התקנים העוסק במעליות הוא אחד מתווי התקן המעטים יחסית, אשר מהווים חובה חוקית. כל מעלית נדרשת לעמוד בתקן ולא ניתן להפעילה לפני קבלת אישור מכון התקנים על עמידתה בו.

 

התקן הנו תקן ישראלי רשמי - 24 מעליות נוסעים ומשא. המעליות נמצאות בפיקוחו של מפקח העבודה הראשי במשרד העבודה והרווחה. החוק מחייב ביצוע בדיקה תקופתית במעלית על ידי הבודקים המוסמכים מטעם המפקח הראשי של משרד העבודה והרווחה.

 

הבודקים רשאים לאשר או לפסול את המשך פעולת המעלית. חובת הזמנת הבדיקה מוטלת על בעלי הבניין או המנהלים אותו. תקינות המעליות שאושרו היא באחריות הבודקים המוסמכים.


 


 


 




קישורים רלוונטיים


סרטון וידאו על מעליות ביתיות


פורום מעליות ביתיות


 



 


 

חזור מעלה