1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. א. הכנת הגג לאיטום ובחירת סוג חומר האיטום.

א. הכנת הגג לאיטום ובחירת סוג חומר האיטום.

תיאור השלב הראשון בתהליך איטום הגג - הכנת הגג: טיפול בסדקים, יצירת שיפועים וניקוז המים, סוגי מרזבים, רולקה, אף מים, הגבהה ובחירת חומר האיטום.

  

- החלקת הגג: תשתית הגג המיועדת לאיטום חייבת להיות חלקה וישרה ככל האפשר. לפני יישום שכבת השיפועים יש לסתת בליטות, למלא חורים בטיט צמנט פולימרי, לקצץ חוטים בולטים ולהחליק ככל האפשר שטחים מחוספסים בטיט צמנט. הגג חייב להיות נקי כאשר כל שכבת הבטון נקייה וחשופה.

 

- טיפול בסדקים ובתפרי התפשטות: הסדקים מופיעים לרוב בצורה לא צפויה. הסדקים בגג הבית מהווים מקור עיקרי לחדירת מים וישנם סדקים שאם לא יטופלו כראוי הם יפעילו כוחות גזירה חזקים על חומר האיטום, כוחות שעלולים לגרום לסדקים ולפיצוצים בשכבת האיטום עצמה. בכל מקום שבו יש חריצים וסדקים יש ליישם טיח צמנטי פולימרי.

 

- יצירת שיפועים וניקוז המים: השיפועים יבטיחו כי המים יזרמו מכל שטח הגג לכיוון המרזבים, וכך לא ייווצרו על הגג שלוליות ומאגרי מים. השיפועים המקובלים הם בין 1.5%-2%, כלומר על כל מטר אורך של גג יהיה שיפוע והפרש גובה בין 1.5-2 ס"מ. חשוב שאת השיפועים יבצע בעל מקצוע המיומן בעבודתו, ולא מומלץ לבצעם לבד (בייחוד לא שטחים גדולים). מומלץ להוסיף רשת זיון לשכבת השיפועים כדי למנוע סדיקה של הבטון ושל שכבות האיטום שעליו.

אמצעי ניקוז המים מהגג הם המרזבים. תפקידו של המרזב הוא ניקוז מי הגשמים הניתכים על הבית והזרמתם בצורה מבוקרת אל החצר. קיימים שני סוגי מרזבים:

מרזב פנימי: ממוקם בתוך עמודי בטון, כלומר בתוך שלד הבניין. יש להתקין אותו לפני יציקות הבטון. בכל מקרה של הופעת סדקים בבטון מסביב למרזב יש להרחיבם ולמלאם במסטיק פוליאוריטני או פוליסולפידי דליל. מרזב זה עשוי מ-P.V.C ומאפשר ניקוז המים ללא צורך במרזב חיצוני. לחלקו העליון של המרזב יש להוסיף כיפת רשת מגולוונת ומסננת חצץ. זאת כדי למנוע היווצרות סתימות מהלכלוך המצטבר סביבו.

מרזב חיצוני: מותקן על הקיר החיצוני של הבניין. מרזב זה עשוי לרוב מפח מגולוון וקל לניקוי ואחזקה. בכל מקרה מומלץ להתקין מרזב בקוטר "4 (צול) לכל 50-100 מ"ר גג. רצוי שבכל גג, גם אם שטחו קטן, יותקנו שני מרזבים למקרה שאחד מהם ייסתם. יש להקפיד שהמים המנוקזים מהגג דרך המרזב לא יישארו בסמוך לבניין, אלא ינוקזו ויורחקו מיסודות הבניין ומעמודיו. בכל מקרה מי הגשמים לא ינוקזו לתוך מערכת הביוב.

 

- רולקות: הזווית המחברת בין המשטח האופקי של הגג לבין מעקה הבטון בהיקפו תעוגל בעזרת טיח צמנטי פולימרי ותיקרא רולקה. את הרולקה מיישמים בהיקף הגג ובכל המתקנים שעליו, כולל יציאות הצנרת. מקומות אלו מועדים לחדירת מים ומהווים נקודות תורפה שיש לטפל בהן היטב.

חשוב לעגל את הפינה ולבצע את הרולקה כדי שהמים יחליקו מעליה בדרכם אל שכבת חומר האיטום ולא יחלחלו דרך הפינה החדה ומשם לתוך הבית.

  

- אף מים: אף מים כשמו כן הוא: במקום לבנות מעקה ישר, שטיפות המים הניתזות עליו גולשות לאורך הקיר ומחלחלות ישר לנקודת החיבור הרגישה בין המעקה לגג, בונים מעקה עם תוספת אופקית שחריץ בצידה התחתון. מבנה כזה גורם למים לשנות את כיוון זרימתם ובמקום שיגלשו לאורך הקיר הם יטפטפו במרחק של 5-10 ס"מ מהקיר וימנעו חלחול דרך נקודת החיבור הרגישה שבין מעקה הבטון לגג.

 

- הגבהות וצנרת: יש לוודא שהמערכות הסולאריות והאנטנות יהיו מוצבות על הגבהות רחבות מבטון בגודל X 10 X 5 10 ס"מ, משום שנקודות החיבור בינן ובין הגג, נושאות משקל רב ומהוות מקור לפציעת חומר האיטום ולחדירת מים. כמובן, גם סביב הגבהות בטון אלו יש ליישם רולקה.

להגבהות תפקיד נוסף, והוא עיגונם של המתקנים המוצבים על הגג אל הגג: בחודשי החורף מנשבות רוחות עזות שעלולות להעיף מהגג את המתקנים, ולכן יש לעגנם בעזרת יציקת בטון המשמש כהגבהה ו"ככף הרגל" של המתקן. את ההגבהה יש לכסות בחומר איטום.

 

 

- ניקוי הגג: יש לנקות היטב מגרגירי חול, אבק, חלקים רופפים וכל לכלוך אחר הנמצא עליו (מומלץ להשתמש בשואב אבק לאחר הטאטוא). לתקן פגמים אחרונים בעזרת טיח צמנטי פולימרי, לסתת בליטות קצץ, חוטי קשירה וקוצים מברזל. לשטוף היטב את הגג במים ולהמתין לייבושו המלא. אין ליישם חומר איטום על גג שאינו יבש לחלוטין!

 

 

 
חזור מעלה