1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. אמבטיות ובריכות עיסוי

אמבטיות ובריכות עיסוי

אמבטיות ובריכות עיסוי - ג'קוזי וספא מה קובע את איכות העיסוי? אמבט עיסוי (ג'קוזי) - מבנה והתקנה. בריכת עיסוי (ספא) - מבנה, חומרים, אחזקה (ניקוי וחיטוי), עלות, אביזרים והמלצות שונות.


 


 











 


תחילה, למען ה"סדר הטוב" מן הראוי להבהיר נכונה כמה מושגים

השגורים בפי הבריות ולהעמיד מונחים על דיוקם: השם ג'קוזי

שאומץ על ידי הציבור בארץ כשם כולל לאמבט עיסוי, אינו אלא

שמו של מותג קיים, המיוצר על ידי חברה אמריקנית הנקראת כך,

על שם ממציא הפטנט- רוי ז'קוזי שהוציא אותו לשוק ב 1968.

הכינוי ספא, שהוצמד לבריכות העיסוי עד כדי הרחבתו גם לאתרי

נופש ובריאות, גזור משמם של מעיינות מינרליים המצויים בספא

אשר בבלגיה.

 





המשותף לאמבטיות ולבריכות העיסוי הוא כנגזר משמן, העיסוי שהן מעניקות לרוחצים בהן.

אפקט העיסוי מתקבל באמצעות סילוני מים המוזרמים בלחץ לתוך האמבט או הבריכה דרך פתחים- ג'טים הנמצאים בדפנות ובתחתית, ויוצרים ערבול במים.

ערבול זה של מים "שוצפים" הוא שמעסה את הגוף השרוי בהם. עקרון הפעולה של האמבט ושל הבריכה זהה, ושניהם אף חולקים "מיתוסים" שכאן המקום לנפצם: משום מה מקובל לחשוב שככל שמספר הג'טים רב יותר כך גם איכות העיסוי טובה יותר. ובכן תיקון טעות: לא מספר הג'טים קובע את איכות העיסוי, כי אם ההתאמה בין הג'טים ובין מידת ההספק של המשאבה האחראית על יצירת הלחץ. היחס האופטימלי לצורך זה, מוגדר בכ- 4- 6 ג'טים לכל כוח סוס של פעולת המשאבה.

"מיתוס" נוסף מתייחס לעוצמת הזרם וכורך אותה עם אפקטיביות העיסוי. גם במקרה זה האמת העובדתית היא כי "החוזק אינו קובע..." - זרם שעוצמתו חזקה מדי "מכה" את הגוף, ומהר מאד עלול להיהפך לחוויה בלתי נעימה, רחוקה מהפינוק המהנה שאותו הוא נועד להעניק.

עדיף לווסת את העוצמה לדרגה אחידה, קבועה וסבילה לגוף. דבר לא ייגרע מאפקטיביות העיסוי, נהפוך הוא.


 











אמבט עיסוי ג'קוזי

אמבטיות עיסוי המותקנות בחדר הרחצה הביתי או בחדר השינה הן

בראש ובראשונה אמבטיות לכל דבר, אם כי משופרות ומצוידות

במערכת עיסוי שניתן להפעיל לפי הרצון. האמבטיות עשויות

מחומרים אקריליים והן מרווחות ומוצעות במגוון דגמים וצורות:

מרובעות, משולשות, עגולות וכד'. תכנונן הפנימי כולל מושב

ו/או דרגש שכיבה וכמובן ג'טים המפוזרים בהתאם.




 

עקרון פעולת האמבט זהה לזה של בריכת הספא, אך להבדיל ממנה, האמבט אכן מיועד לרחצה ועם תום השימוש בו יש לרוקן את המים. למותר לציין כמובן שאין איסור על שימוש בדטרגנטים כמו בבריכות הספא.

להתקנת האמבט נדרשים החיבורים "הרגילים" - חיבורי אינסטלציה וביוב ואליהם מתווספת גם התקנת המשאבה שנועדה להפעלת מערכת העיסוי. המים החמים מגיעים מהדוד הביתי, ולשמירת הטמפרטורה מנוצל החום הנפלט מעבודת מנוע המשאבה.

דגמי האמבטיות מוצעים באיכויות שונות, והמשופרים ביניהם מצוידים בתוספות כחיישני שליטה על גובה המים, מערכת חימום הפועלת במקביל למשאבה, מערכת חיטוי לצנרת.מומלץ לוודא שזו האחרונה תהיה במצג משופע להבטיח ניקוז מוחלט של המים ולמניעת התפתחות עובש וריח בלתי נעים. במערכות אשר מיוצרות בארץ או רק מאובזרות כאן ניתן להוסיף בתחתית המערכת "בלאוור" שהיא מערכת היוצרת אוויר חם בלחץ ודוחפת אותו מתוך עשרות חורים הנמצאים בתחתית האמבטיה (חוויה!!!)

למעוניינים לשלב רחצה עם אפקט עיסוי מוצעים כיום גם מקלחונים משופרים הכוללים ג'טים להזרמת סילוני מים דקיקים אשר פיזורם מותאם לגובה ממוצע של אדם עומד.

 

יש הבדל בין מערכות העיסוי תוצרת הארץ ובין מערכות העיסוי מתוצרת חוץ:

 

את מערכת העיסוי תוצרת הארץ מתקינים על גבי קונסטרוקציית ברזל, המעוגנת לתשתית חדר האמבטיה על ידי ברגים עוד לפני שלב הריצוף.

מומלץ להוסיף להן קונסטרוקציה היקפית. לאחר התקנת המערכת יוצרים בחזית מערכת העיסוי קיר נמוך בנוי ואותו מחפים בדרך כלל באריחים.

חשוב להשאיר פתח גישה למנוע המערכת כדי שניתן יהיה לתקן תקלות. את הפתח מכסים בתריס לאוורור. גודל הפתח המינימלי הוא \ 4040 ס"מ.

את מערכות העיסוי תוצרת הארץ ניתן לאבזר על פי רצון הלקוח.

 

תהליך ההתקנה של מערכות העיסוי תוצרת חוץ (הנקראות גם מערכות עיסוי מתקדמות שכן הן מגיעות אל בית הלקוח כשהן מאובזרות) שונה. מערכת שכזו מותקנת על גבי אריחי הריצוף והחיפוי. היא בנויה על גבי קונסטרוקציה היקפית שאותה מעגנים לרצפה באמצעות ברגים (קונסטרוקציה זו היא חלק בלתי נפרד מהמערכת, כלומר רכישת המערכת כוללת את רכישת הקונסטרוקציה). בנוסף, חזית המערכת ניתנת להסרה במקרה של תקלה או בעיות במנוע.

לקראת התקנת מערכת שכזו יש לבצע הכנות במערכת האינסטלציה על פי הנחיות איש מקצוע מומחה.

 

חל איסור מוחלט על מילוי חומר כלשהו מתחת למערכת העיסוי. חובה לנקות את השטח היטב כדי למנוע שאיבת חלקיקים אל תוך המנוע.

 

יש לבדוק היטב מי היבואן ולוודא שתסופק אחריות.

- מבחר העיצובים והגדלים הוא עצום וניתן להתאים את מערכת העיסוי כמעט לכל בית או פינה. מחיר מערכת עיסוי: 2700 ומעלה.

- קיימות גם מערכות עיסוי באמבטיות פח עבה או אמבטיות יציקה אך מחירן מגיע לסביבות ה-40,000 ש"ח.


 











בריכות עיסוי - ספא

בריכות העיסוי, המכונות כאמור ספא, מיועדות להתקנה בחצר,

במרפסת גן, על הגג, או בכל מקום מרווח וחזק דיו לשאתן ולהכיל

את גודלן. הבריכות זמינות לשימוש בכל עונות השנה, הצבתן אינה

דורשת קבלת היתר בנייה, הן ניתנות לניוד במקרה של העתקת מקום

המגורים ותחזוקתן - קלה. הבריכות אגב, אינן מיועדות לרחצה

ואין להכניס לתוכן דטרגנטים מכל סוג שהוא! גודלן הממוצע של

בריכות הספא הביתיות נע בין 4 מ"ר ל-5 מ"ר וקיבולת המים

בתוכן בהתאם - בין 750 ליטר ל -2,000.




הבריכות בנויות מגוף וממסגרת, ועל הקונסטרוקציה כולה להיות חזקה על מנת שתוכל להכיל את כמות המים הרבה ביציבות הנדרשת. הגוף עשוי בדרך כלל מחומרים איכותיים ממשפחת הפלסטיק, כאקריליק או קוויירייט, שהוא תוצר ממוחזר של האקריליק המתקבל מסגסוגת החומר. לכל אחד מהחומרים יתרונות משלו:

האקריליק ה"מקובל" ידוע כחומר חזק, בעל דרגת קשיות גבוהה ולצורך בניית גוף ספא הוא אף זוכה לתוספות מחזקות כשכבת פיברגלס המכילה סיבי זכוכית או ציפוי שווה ערך של חומרים ייחודיים - בהתאם לחברות היצרניות השונות.

 

האקריליק מוצע במבחר צבעים, גוונים ודרגות ברק, אך בשל מראהו המבריק, שריטות שנוצרות בו נראות לעין, אם כי בדרך כלל המים הממלאים את הספא מכסים אותו. השריטות ניתנות לשיוף בעזרת נייר לטש, ובמקרה של היסדקות אפשר לאחות את הסדקים בדבקים אקריליים מיוחדים למטרה זו, אך פני השטח אינם "שבים לקדמותם" ומקום התיקון עלול להיראות לעין.

 

הקוויירייט גם הוא חומר חזק ועמיד היפה לבניית גוף הספא. בשל מרקמו ה"רך" יותר ומראהו המחוספס שריטות אינן מתגלות בו על נקלה, אך מאידך חזותו נחשבת "פחות אלגנטית" - עניין של טעם!

מרכיב חשוב נוסף בגוף הספא הוא הפוליאוריטן המוקצף שתפקידו לבודד את המבנה הפנימי כדי לשמר את חום המים כמו גם כדי להבטיח את יציבות הצנרת.

 

המסגרת החיצונית המקיפה את הגוף האקרילי, עשויה בדרך כלל מעץ אך גם מחומרים אחרים כסוגי פלסטיק שונים.

העץ המועדף לשימוש הוא הארז -CEDAR שניחן בעמידות גבוהה במיוחד בכל תנאי מזג אוויר ומרקמו מכיל שמן טבעי המדיף "ארומה" דוחת חרקים ומזיקים.

הארז הוא עץ קל ואוורירי, נטול "עיניים", ובצורתו הטבעית מתאפיין בשינויי גוון נאים.

עץ פופולרי אחר הוא ה- RED WOOD המוכר כסקויה - עץ עמיד וחזק המתאים לשימוש חיצוני כמו זה הנדרש לספא, וניתן גם למצוא מסגרות עשויות מהגוני.

 

בריכות הספא ניתנות לבנייה "עצמאית" מבטון או מבלוקים עם חיפוי שיש או קרמיקה, אך במקרה זה בנייתן כרוכה בקבלת היתר בנייה דוגמת זה החל על בריכות שחייה (ברגע שהבריכה מבוטנת וקבועה בשטח צריך היתר).

מטבע הדברים בבנייה בבטון התקנת מערכות ההפעלה השונות מתבצעת בנפרד ולפיכך גם מסורבלת יותר, והתכנון הפנימי מוגבל ואינו מאפשר גמישות.

 

 

 

איך זה עובד?

מערכות ההפעלה ממוקמות בתחתית, במרווח הקיים בין המבנה הפנימי ובין המסגרת. הצנרת העשויה P.V.C גמיש, בנויה באורח המבטיח זרימת מים אחידה לכל הג'טים.

פעולת הספא מושתתת על עיקרון של שאיבה וסחרור: משאבה המזרימה מים בלחץ גורמת להיווצרות הסילונים היוצאים מבעד לג'טים, ומערכת יניקה ה"ממחזרת" את התהליך יוצרת סירקולציה קבועה.

טמפרטורת המים מתקבלת באמצעות גוף חימום המותקן במעבר המים, וזה מגובה בחום נוסף הנפלט ממנוע המשאבה העובדת, דבר המשפר את ניצול האנרגיה. ישנם דגמים שכוללים משאבה קטנה ונפרדת - כ כ"ס לצורך זה. לדברי היצרנים התקנת משאבה מעין זו מפחיתה באורח ניכר את צריכת האנרגיה.

 

לשמירת הניקיון מצוידת בריכת הספא במערכת סינון שנועדה לקלוט גופים זרים וחלקיקים מיקרוניים ובנוסף יש להעניק למים טיפול חיטוי שוטף. החיטוי יכול להיעשות על ידי החדרת טבליות ברום למי הספא והתאמת דרגת ה-H.P של המים לאחוז תכולת הברום בתוכם. שמירת יחס נכון בין השניים מבטיחה שהמים ייוותרו נקיים, צלולים וטובים לשימוש לאורך זמן. דרך חיטוי אחרת נעשית באמצעות מכשיר המייצר אוזון ומזרים אותו לתוך המים. גז האוזון יעיל ביותר לצורכי טיהור. הוא נמהל במים ומחטא אותם, אך בשל התאדותו המהירה הוא הופך לחמצן טהור ויש להוסיף למים גיבוי של ברום, אם כי בכמות נמוכה בלבד: כ-0.5 יחידה לעומת - 53 יחידות הנדרשות לחיטוי המתבצע ללא שימוש באוזון.

בין דגמי הספא ישנם כאלה המצוידים במכשיר כחלק מהמערכת. אך ניתן גם לרכשו בנפרד ולהתקינו בכל דגם קיים.

 

תכנון הפנים ואביזרים

מגוון בריכות הספא כולל דגמים בעלי תכנון פנימי משתנה, בהתאם למידות הבריכה ולמספר האנשים לו נועדה.

תכנון הפנים כולל מושבים ודרגשי שכיבה מותאמים לאנטומיה של גוף האדם ופיזור הג'טים נעשה בהתאם. בדגמים מסוימים אף מאפשרים כוונון מושבים ומשענות לפי צורכי המשתמש ומידות גופו.

האבזור הפנימי משתנה בהתאם לדגם הנבחר וכולל מתלי מגבות, משענות ראש, מדרגות גישה, ותאורה תת מימית בטיחותית עם אפשרות להתקנת עדשות צבעוניות, כחולות או אדומות ליצירת אווירה... ככלל, מיקום בריכת ספא בחצר יכול ליצור פינת חמד נעימה: אפשר להציבה בינות לעצים, להתקין מעליה פרגולה, לבנות סביבה קירות זכוכית וכיו"ב.

 

מידת קוטרם של הג'טים קובעת את "אופיים" של סילוני המים ואת עוצמתם, והם מופיעים בגרסאות שונות - קבועים, מתכווננים, מסתובבים או כמקבץ של ג'טים קטנים המיועדים להענקת עיסוי נקודתי במיקום ספציפי כבגב למשל, או בצוואר.

סוג נוסף של ג'טים נועד להחדיר למים אוויר בלבד, באמצעות מפוח, להגברת הערבול והתנועה. לוח בקרה חיצוני המותקן על שפת הספא מאפשר לווסת את עוצמת סילוני המים, להגבירה או להפחיתה לפי הרצון, ומידת החום הרצויה - בדרך כלל - 4030 מעלות - נקבעת לפני השימוש באמצעות תרמוסטט.

בריכות הספא מצוידות בכיסוי תרמי עליון לשמירת חום המים מחד ולהגנה מפני חדירת גופים זרים - דוממים או חיים - אל תוך הבריכה מאידך. הכיסוי עשוי קצף מוקשה בעטיפת סקאי או P.V.C וניתן לחברו לקונסטרוקציה כדי שימלא את תפקידו המגן "כראוי".

     








עלויות בריכות הספא

בריכות הספא מוצעות בקשת מחירים החל מ- 20,000 ש"ח ועד

45,000 ש"ח לדגמים גדולים ומשופרים במיוחד. המחירים כוללים

מע"מ והתקנה, אך אם האתר הנבחר למיקום הספא גבוה, התקנתו

כרוכה בהפעלת מנוף ובאה לידי ביטוי במחיר. עלויות האחזקה

החודשית כוללות את טיפול הברום שנאמד בכ40 - -30 ש"ח, ואת

צריכת החשמל המוערכת בכ70 - -40 ש"ח בממוצע, בהתאם לגודל

הבריכה ולמידת השימוש הנעשה בה.


         

 

המלצות לגבי רכישה והתקנה

- את רכישת הבריכה מומלץ לבצע בחברה אמינה המבטיחה שירות יעיל ומלאי זמין של חלפים למקרה הצורך. התקנה מקצועית מהווה ערובה לתפעול תקין של הספא וכפועל יוצא גם להנאה ממנו!

- אם בריכת הספא מותקנת בחצר, השטח שנועד לכך צריך להיות מפולס.

- לתפעול המערכת נדרש קו חשמל ישיר שישרת אותה בלבד, ומומלץ לציידו בממסר פחת. על כבלי החשמל להיות מוגנים ממים.

שמירה על חיטוי שוטף וכיסוי הבריכה עם תום השימוש מבטיחים מים נקיים. החלפת מים מומלץ לבצע כל 6 חודשים לערך.
חזור מעלה