דו"ח מבקר המדינה ב-1991 מסכם ואומר בין היתר, כי :
ישראל נתונה בסכנה מוחשית של התרחשות רעידת אדמה בעוצמה ניכרת דוגמת רעשי האדמה שפקדו את האזור בכל אחת מהמאות האחרונות, כולל המאה העשרים.
במדינות המפותחות בעולם פותחו ויושמו בעשרות השנים האחרונות שיטות בנייה ותקני בנייה המבטיחים עמידות הבניינים בפני רעידות אדמה חזקות יחסית.
מבדיקות הנדסיות מתברר כי בארץ מצויים מבנים רבים שאינם עומדים ברעידות אדמה "בין משום שנבנו לפני אמצע שנות ה -60 שקדמו לתקן בנייה עמידה לרעידות אדמה" (ראה בהמשך בפרק "התקן הישראלי"), ובין לאחר מכן "משום שנבנו שלא על פי התקן בהיעדר הסדרים יעילים לאכיפתו".
תמונת מצב זו ידועה זה שנים לגורמים הממלכתיים המופקדים על התכנון והבנייה ובראשם משרד הפנים ומשרד הבינוי ושיכון אולם עדיין לא ננקטו הצעדים לשינוי פני הדברים.
החלטות ממשלה מ-1986 שהטילה על המועצה הארצית לתכמן ולבנייה לפעול לשיפור ההסדרים לאכיפת התקנת עדיין לא התממשה.
(ההדגשות אינן במקור).
מאז - למרות מעט שיפורי תקינה - לא נעשו פעולות משמעותיות המקיפות את כל הגופים האחראים לשיפור ההערכות.
התקן הישראלי
נהוג לחלק את הבנייה בארץ לתקופה שלפני 1961 (ביולי אותה שנה פורסם התקן הישראלי הראשון שכונה "העומסים בבניינים: רעידות אדמה") וזו שאחריה. יש פגם בדיכוטומיה שרירותית זו, מאחר שהגורסים כך מתעלמים מהעובדה הפשוטה שתקן מספר 61 היה דף בודד בלבד, לעומת התקן הישראלי התקף כיום (משנת 1998 ) - "תכן עמידות מבנים ברעידת אדמה" (והשוני בשם הוא משמעותי), המשתרע על פני 90 עמודים. התקן כולל מפה המצביעה על רמות הסיכון השונות ע"פ מקדמי תאוצת הקרקע )"z") האופקית החזויה באזורים השונים.
לעומת זאת, אסור לנו לשכוח כי התקן הנ"ל - כמו תקני תכנון אחרים ואף יותר מהם - מבוסס על קירובים, השערות וסטטיסטיקות, ומשתנה בהדרגה עם כל אינפורמציה המגיעה אלינו בעקבות כל רעש ואסון נוסף. ככלל, עינינו נשואות לקליפורניה, שהוכיחה בדרכה שלה כי אכן ניתן להתמודד עם אסונות טבע אלו, ולהפחית נזקים ואסונות בנפש.
על פי מפת אזורי תאוצות הקרקע האופקיות, האיזור המסוכן ביותר בארץ הוא רצועה ברוחב הקטן מ -20 ק"מ, המתחילה במטולה בצפון ומסתיימת כ -5 ק"מ מדרום לכינרת. בחומרה קטנה
מזה - קיימת בגולן רצועה מזרחית צמודה ומקבילה ברוחב כ-5 ק"מ וכן רצועה מערבית ברוחב 15-5 ק"מ המסתיימת בצפון ים המלח. רצועה נוספת ברמת סיכון פחותה קיימת במקביל ברמת הגולן וכן רצועה ברוחב של 5 -25 ק"מ, היורדת במקביל ממערב, לאורך בקעת הירדן
עד דרומית לחצבה. בנוסף קיים אזור נוסף שבו מקדם תאוצת הקרקע הוא כ -1/3 מהרמה המירבית, והוא מקיף את מפרץ חיפה, עד ראש הנקרה בצפון, עפולה בדרום מזרח והמשכו דרך ירושלים, חברון והערבה עד בקעת עבדת (ממזרח למכתש רמון).
החוליות החלשות, אזורי התורפה והגורמים
א. חולשות בתכנון
1. מבנים נמוכים רבים בארץ מותרים לתכנון בידי הנדסאים, שהידע שלהם בתחום החישובים לעמידות ברעידות אדמה צפוי להיות ברמה נמוכה הרבה יותר מזה של מהנדסים.
2. היעדר הפונקציה המומלצת של רשימת מהנדסים מומחים לנושא, שאמורים היו לבצע ביקורת תכנון לגבי חישובים סטטיים המוגשים לרשויות.
3. התעלמות מגורמים בסיסיים משפיעים כמו:
3.1 ריכוזי מסות בקומות העליונות.
3.2 היעדר רציפות אנכית של אלמנטים קונסטרוקטיביים.
3.3 תפרים צמודים מאפשרי הולם.
3.4 בעייתיות של עמודים קצרים ה"מושכים" אליהם כוחות.
4. היעדר (קבוע) של פרטים משניים בעלי משמעות מיוחדת לנושא העברת הכוחות האופקיים (חגורות ,עמודונים, פרטי קשר ויציקות).
5. היעדר (קבוע) של הערות הדרכה בנושא אשפרת בטונים על גבי תוכניות הביצוע (ראה להלן).
ב. חולשות בביצוע
הבדלים בפועל בין התכנון לביצוע (בעיקר בבנייה הפרטית):
1. עבודת זיון רשלנית ולא מדויקת (כולל היעדר חישוקים, מיקום לא נכון של מוטות זיון, העדר הגנה מספקת על המוטות.
2. סגרגציה וכיסי אוויר בבטונים בגלל יישום לא נכון של הבטון.
3. אי התאמה ברורה וקיצונית בין מדגמי הבטון הנלקחים לבדיקה על ידי המעבדות המורשות (וזוכים לטיפול האשפרה המתאים והנדרש), לבין הבטונים באתרים שאינם זוכים לאשפרה או לאשפרה מספקת, ולפיכך אינם תואמים בחוזקם למדגמים.
4. הפסקות יציקה פראיות בלתי מתוכננות בחתכים קריטיים.
5. ביצוע לקוי ושגוי של חגורות מקשיחות מבחינת:
- החתך
- כמות הזיון
- הקשירה והעיגון
6. כנ"ל לגבי העדר" שטרבות" או יציקות עמודונים בחיבורי קירות בלוקים (הנבנים לאחר יציקה) לעמודים היצוקים.
ג. חולשות בפיקוח
1. היעדר נוהלי ביקורת תוכניות (משרד הפנים) ברשויות התכנון והבנייה.
2. העדר מאגר מבקרי תוכניות רשויים ומוסמכים לביקורת תוכניות וחישובים סטטיים בעיקר בתחום הסייסמי.
3. העדר פיקוח על רמת הידע של אנשי המקצוע העוסקים בתכן מבנים וחישובם (כנהוג בקליפורניה).
ד. חולשות במערך הממלכתי
מרבית הממשלות בישראל מתעלמות מחומרת הבעיה ומסתפקות במס שפתיים, ובמינוי ועדות לאחר
רעידות אדמה באזורנו בארמניה, בפרס או בטורקיה. עובדה היא, שעוד משנת 1975 קיימת במשרד הפנים הצעתו של פרופסור גליק בנושא ארגון בקרת הפיקוח על התכן והביצוע מבחינת
עמידות סייסמית - זו הייתה אמורה להיבחן על ידי ועדה שהתאיידה בחלל מבלי שתיישם את החלטות הממשלה, וזאת מהסיבה הפשוטה, שכלל לא הוקמה ובוודאי שלא החלה לפעול.
חלוקת מבנים לפי כושר עמידות
מעבר לרגישות מבנים טרומיים ומבנים דרוכים, הרי שלא יהיה נכון לחלק את המבנים בארץ ללפני ואחרי הספירה, כשהכוונה היא לתחילת התקינה בשנת 1961. גם כיום, כאשר קיים תקן מחמיר בנושא, אין כל ביטחון שהוא אכן נאכף בפועל - לא בתכנון ולא בביצוע.
באופן כללי ניתן לומר, שדווקא המבנים שנבנו עד קום המדינה (למעט מבני לבנים או מבנים חסרי שלד או חסרי ביסוס) עמידים טוב יחסית מהסיבה הפשוטה ששלד הבטון שלהם מבוסס על מערכת קורות בולטות ובעלות מומנטי אינרציה גבוהים, מרביתם חסרי קומות עמודים מפולשות, וקומות הקרקע שלהם בנויות וערוכות לקבלת כוחות אופקיים. לאלו, יש להוסיף את המבנים שנוצקו בשנות ה -50 על ידי תותחי הבטון של "סולל בונה" ואת הבנייה הביטחונית באזורי הספר (חלקם בבקעה).
משקל מיוחד יש לתת לממ"דים והממ"קים שנוצקו לאחר 1992 בדירות ובבתים המאפשרים מחסה ומיגון טובים בעת רעש. בשלושים השנה שחלפו מאז קום המדינה, נבנו סוגי מבנים רבים ושונים בכושר עמידותם, וטרם גובשו התקנים המחייבים אותנו כיום. לפיכך - יש להתייחס לכל מבנה לגופו ויש יתרון משמעותי לבתים הבנויים סביב גרעין קשיח (פיר חדר מדרגות ומעלית). יש מקום להניח שמתחילת שנות התשעים, חל שיפור (בלתי מספק) ברמת ההתייחסות ההנדסית התכנונית (וגם הביצועית - אך במידה פחותה יותר) לנושא.
אינפורמציית ה"בייגל" הזאת, מחזירה אותנו לצורך בביצוע סקרים ארציים לפי רמות איזורי הסיכון השונים.
התראות
מערך ההתראה הסייסמי במדינת ישראל, גם הוא ראוי לבדק ולמקצה שיפורים. ראוי להזכיר כי חיות (כלבים וחתולים) מגלות עצבנות ואי שקט כחצי שעה לפני הרעש וכן כי קיימת פעילות נמרצת של פליטת ראדון. לגבי מכשור מדויק קצת יותר, הרי שחברת מיצובישי פיתחה לפני מספר שנים מערכות המספקות התראה בת 10 שניות למוקדים כמו רשויות, חברות חשמל וגאז המאפשרות לנתק במהירות מקסימלית מערכות גאז, חשמל ומים.
סיכום
אין מאמר זה בא למצות את הנושא, אלא לקרוא לכל אזרחי מדינת ישראל להתחיל ולפעול בידיעה שנזקים צפויים בכל מקרה, ואותם ניתן יהיה תמיד לשקם בכסף. חיים - לא ניתן להחזיר. לפיכך, על האזרחים המשמשים בממשלת ישראל - להתעורר ולפעול גם בסבך הבעיות העומדות היום על הפרק. כנ"ל לגבי ראשי הרשויות המקומיות ומחלקותיהם השונות. על המהנדסים - לסייע בהקמת מערך בקרת תכנון וביצוע סייסמיים, לשפר פרטי תכנון ולהקפיד יותר על פרטי ביצוע. על אזרחי מדינת ישראל כדיירי בתים - לפעול בשקט ובקור רוח לאיתור מבנים לקויים או רגישים, ובמידת הצורך, אף להיעזר בסטטיקאים לחישוב חוזר של מבנים קיימים, ולפעול לחיזוקם במידת הצורך.
ואם יתקוף הרעש - נדע שלא המתנו לו בחיבוק ידיים אלא פעלנו בתבונה.