1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. התקנת מעלית בבניין קיים - מדריך לדייר

התקנת מעלית בבניין קיים - מדריך לדייר

המאמר מיועד לדיירים המעוניינים להוסיף מעלית בבניין שבו הם גרים. הוא מסביר בצורה מפורטת את שלבי התהליך: משלב שכנוע הדיירים בקומה הראשונה ועד שלב התקנת המעלית. בין השאר הוא עוסק בסוגי מעליות (מעלית חשמלית ומעלית הידראולית).

 










מאמר זה בא לסייע ולהנחות את דיירי הקומות הגבוהות בבניינים שבהם לא

קיימת מעלית - איך לפעול להתקנת מעלית בבניין קיים.

 

הנחת היסוד היא כי הפונה הוא בעלים של דירה או דירות באחת הקומות

העליונות בבית מגורים או משרדים אשר בכוונתו לשפר את איכות החיים שלו

וכן לשפר את ערך הנכס שבבעלותו ע"י התקנת מעלית.


 

בארץ קיימים אלפי בניינים שבהם לא מותקנות מעליות - רוב הבניינים הם בני

3 עד 4 קומות של עמודים ומאכלסים 6 עד 16 דירות מגורים ומשרדים. בשנים

האחרונות בעקבות העלייה התלולה ברמת החיים בארץ מתקשים בעלי דירות

בקומה השלישית והרביעית למכור את הנכס או שהם חייבים להתפשר באופן

משמעותי על מחיר הנכס בעת מכירתו תוך כדי הפסד כספי ניכר.

 

לאחרונה מתפרסמות בעיתונות היומית והמקצועית טבלאות המעריכות את מחירי הדירות תוך השוואה בין בניינים שבהם קיימות מעליות לאלו שאין בהם מעליות, ומהן ניתן ללמוד כי השיפור בערך הנכס מגיע עד כדי 40 % מהעלות הנוכחית.

 

לאור המורכבות של תהליך התקנת מעלית בבית קיים החלטתי לכתוב מאמר שיקל, כך אני מאמין, על דייר בעל יוזמה שהחליט לשפר את איכות חייו ואת ערך הנכס שבבעלותו על ידי התקנת מעלית.

 

כאן המקום לציין כי כל האמור כאן הינו בגדר המלצה ומבוסס על הניסיון שצברתי במשך 20 שנות עבודתי כמנהל חברת מעליות.

  




 


שלב ראשון - אישור דיירי הבית:

אם בחרת ליטול את היוזמה להתקין מעלית בבית שבו אתה מתגורר, הרי שבחרת במשימה לא פשוטה כלל ועיקר.

 

בארץ מותקנות מדי שנה כ-1500 מעליות לבתי מגורים, משרדים ותעשייה, מתוכן רק כחמישה אחוזים (כ-75 מעליות) לבתים קיימים בעיקר באזור המרכז. מספר המעליות המותקנות מדי שנה לבתים קיימים עומד בסתירה תמוהה לכאורה לעשרות אלפי בתים קיימים ללא מעליות, ואשר אין כל ספק כי דיירי הקומות הגבוהות המתגוררים בהם היו רוצים במעלית.

 

אמנם מאז 1993 קיימת עלייה מתמדת במספר המעליות המותקנות מדי שנה, אולם עדיין נשאלת השאלה מדוע רק חלק כה קטן מצליח להגשים את חלום המעלית ?

התשובה לשאלה זו היא גם התשובה לשאלה האם תצליח ליזום את התקנת המעלית בבית שבו אתה מתגורר היום תוך התגברות על כל המכשולים העומדים בדרך.

 

הצלחת הפרויקט תלויה בעיקר בך, יוזם ההתקנה - האם תצליח לגרוף יחד אתך את שכניך ?האם תצליח למגר את ההתנגדויות בדרכי נועם ? שהרי אין לך עניין ליצור מערכת יחסים עכורה עם שכניך. מערכת יחסים בבית מגורים היא בדרך כלל מערכת יחסים עדינה המבוססת על כיבוד הדדי של הפרטיות, ואילו התקנת מעלית, המחייבת הוצאה כספית כבדה (כ-200,000 ש"ח), מחייבת חדירה מסוימת לפרטיות, שכן כאן נדרשת בחינת יכולת כספית של שותפיך. לא כולם יכולים לעמוד בהוצאה הכספית הכבדה, אולם חמור יותר, לא כולם יכולים להודות שאין הם יכולים לעמוד בהוצאה. עצם הפנייה אליהם עלולה לפגוע, מה עוד שלכל אדם קיימת החירות הבסיסית לקבוע את סדרי העדיפויות שלו, ובצדק.

 

במקרה זה, בין שכיוונת לכך ובין שלא, הפכת להיות יזם עסקי לכל דבר, ולכן אתה חייב לפעול לפי כללים בדוקים. ראשית, במטרה לגייס את ההון הנדרש, בחר את השותפים הנכונים. במקרה שלך חלק נכבד מהשותפים נכפה עליך, אולם זה קורה גם בעולם העסקים ומתגברים על כך.

 

מומלץ להתחיל לפנות אל השותפים שלפי היכרותך עמם, יכולים לעמוד בהוצאה הכספית (למשל לפי תגובתם ליוזמות קודמות בבניין המשותף) - כידוע בעל המאה הוא בעל הדעה...

 

לאחר שגייסת את שותפיך הראשונים, דון איתם על המועמדים השותפים האחרים בכובד ראש, אל תעמיס על עצמך את כל האחריות. חלק את האחריות עם שותפיך לפרויקט, חלק משימות מי מגייס את מי והקצב לעצמך פרק זמן לבחינה של הלכי הרוח. בפרק זמן זה תקבל תגובות שונות של דיירי הבית שילמדו אותך מי בעד ומי נגד.

 

במקרה של התנגדויות נחרצות - אמץ את המשפט : אל תהיה צודק - היה חכם. נצל את היתרון הכמעט יחיד שלך - את הזמן. אין דבר שאי אפשר לעשות עם הזמן. והעיקר, פעל בדרכי נועם.

סביר שלא תצליח לזכות בתמיכה של כל הדיירים, אך אין צורך בתמיכת כולם: לפי החוק, נדרשת הסכמת שני שלישים מהדיירים בלבד.

 

בעלי דירות בקומת הקרקע לא יישאו, על פי חוק, בהוצאות התקנת המעלית, גם אם הם נמנים עם המחליטים להתקינה.

 

דיירי הקומה הראשונה: במיוחד יש לשים לב לדיירי הקומה הראשונה. אצל אלה קיימת בדרך כלל טעות נפוצה: הם חושבים שהם אינם זקוקים למעלית ושהמעלית תשרת רק את דיירי הקומות העליונות. אך הם אינם מביאים בחשבון את היתרונות שהם כדיירי הקומה הראשונה ייהנו מהם כאשר נפח התנועה בחדר המדרגות יירד. ובכן מהם היתרונות של התקנת מעלית מבחינתם?

 

א. חדר המדרגות יהיה שקט יותר, למשל תנועת אורחים של דיירי הקומות העליונות בלילה אחרי מסיבה לא תפריע לדיירי הקומה הראשונה כי הם ישתמשו במעלית.

 

ב. האווירה בחדר המדרגות תהיה נינוחה יותר ונקייה יותר עובדה שתגרום לעליית הרמה הכללית של הבניין כולו.

 

ג. בניין שבו קיימת מעלית נתפס כבניין חדיש ומודרני יותר מבניין ללא מעלית. לזה יש השפעה פסיכולוגית על קונה הדירה גם אם הוא קונה דירה בקומה ראשונה.

 

אם התמזל מזלך ודיירי הקומה הראשונה הם אנשים הגיוניים, הם יעלו נימוקים הגיוניים לכאורה מבחינתם בהתנגדותם להתקנת המעלית. מניסיוני אני יכול לפרט כאן חלק מהנימוקים ואת התשובות הטובות ביותר:

 

א. האם הבניין יכול להחזיק את העומס שיוצרת המעלית?

התשובה - לפני תחילת כל התהליך נבדקות כל תוכניות הבניין שנמצאות בעירייה על ידי מהנדס בניין, רק לאחר קבלת אישורו מתחיל שלב ההתקנה.

עד כה לאחר התקנת עשרות מעליות לא נתקלנו בשום מקרה שבו מהנדס בניין אסר התקנת מעלית.

 

ב. רעש מהמעלית בעת נסיעה.

התשובה - אין רעש. נקודה. איך מוכיחים שאין רעש ? לוקחים את הדיירים לכתובת שבה מותקנת מעלית דומה ומאפשרים להם לשוחח עם דיירי הקומה הראשונה.


 ג. המעלית צורכת הרבה חשמל וזה ייקר את חשבון החשמל של חדר המדרגות.


התשובה - ניתן להתקין מונה נפרד בעלות של כ-500 שקלים. כך יופרד חשבון החשמל של המעלית מחשבון החשמל של חדר המדרגות. בנוסף, יש לזכור כי השימוש במעלית חוסך תאורה בחדר המדרגות מאחר שנוסע או נוסעים במעלית משתמשים פחות בתאורת חדר המדרגות.

 

 

ד.המעלית מכערת את הבניין.


התשובה - קח אותו להתרשם מההיצע הקיים של מעליות ומבניינים שבהן הן הותקנו - שייווכח שהשד אינו נורא כל כך.











ה. פיר המעלית יחשיך את חדר המדרגות. 

התשובה - אם פיר המעלית ייבנה מקירות מסך זכוכית שקופה, יתאפשר מעבר אור בדומה למצב הקיים.




לאחר שקיבלת את הסכמתם העקרונית של שני שלישים מדיירי הבית יש לקבל את אישורם בכתב. לצורך כך יש לנסח מכתב פשוט שעליו יחתמו כל דיירי הבית או לקבל נוסח מוכן של המכתב במחלקת הנדסה בעירייה.


 





שלב שני - אישור העירייה:



כשמכתב ההסכמה של כל דיירי הבית ברשותך, גש למחלקת ההנדסה של העירייה והגש בקשה רשמית להתקנת מעלית. בקשה זו בדרך כלל אינה כרוכה בתשלום.

 

למרבה השמחה ישנן עיריות שהמודעות שלהן לצורך במעלית גבוהה והן מסייעות בשמחה לדייר המבקש להתקין מעלית בבית קיים. יתרה מזו, בעבר נתקלנו במקרים שבהם אחד או יותר מדיירי הבית סירבו לחתום על מכתב הסכמה (אי התנגדות) להתקנת המעלית, ולמרות זאת העירייה עשתה כל שביכולתה ואף הצליחה לתת רישיון להתקנת המעלית כחוק, חרף התנגדות חלק מדיירי הבית.

 

  

שים לב, אישור העירייה איננו הרישיון להתקנת המעלית (אותו תקבל בשלב מאוחר יותר). האישור בשלב זה הוא למעשה הסכמה להגיש בקשה לרישיון.

 

לבקשת הרישיון שתוגש על ידי אדריכל או מהנדס בניין יש לצרף את תוכניות המעלית כולל כל הנתונים הטכניים הקשורים במעלית ובבניין. לכן קודם להגשת הבקשה יש להתקשר עם חברת המעליות כפי שיוסבר בהמשך.

 

 

שלב שלישי - חברת החשמל:

לכל מעלית דרוש מונה 3 פאזות 380 וולט. ברוב הבניינים קיים חיבור חשמל 3 פאזות, אולם לא קיים מונה 3 פאזות. לצורך כך עליך לגשת לחברת החשמל במקום מגוריך ולהודיע להם כי ברצונך להתקין מונה זה לצורך התקנת מעלית במקום מגוריך. חברת החשמל תדרוש ממך - כהוכחה לרצינות - לשלם עבור ביקור והערכת מחיר כ-500 שקלים. תשלום זה יקוזז לאחר מכן ממחיר עלות התקנת המונה.

בהמשך, יגיע נציג מטעמם ויבדוק את חיבור החשמל הקיים, ואז תקבל מהם הערכה כמה תעלה לדיירי הבית התקנת מונה 3 פאזות.

 

בחברת החשמל ישאלו אותך מהו גודלו של החיבור הדרוש למעלית. התשובה לשאלה זו היא 25 אמפר - אם מדובר במעלית ל-3 עד 4 נוסעים המשרתת עד 5 חניות שהיא המעלית המקובלת לבתים קיימים.

 

הערכת המחיר שתקבל מחברת החשמל בדרך כלל לא תעלה על 3,000 שקלים אלא אם לא קיים חיבור 3 פאזות לבניין. במקרה זה עלות החיבור גבוהה יותר, אולם עד כה לא נתקלנו במקרים שבהם לא קיים חיבור 3 פאזות לבניין. כבר בשלב מוקדם זה כדאי להזדרז ולהגיש בקשה להתקנת מונה שכן במקרים מסוימים עשוי משך זמן אספקת המונה להימשך שבועות עד חודשיים עקב לחץ עבודה בחברת חשמל. לאחר שידועה לך עלות חיבור החשמל עבור לשלב הבא.

 

 

שלב רביעי - התקשרות חוזית:

לאחר שסיימת את שני השלבים הקודמים בהצלחה, הגיע השלב המסובך ביותר מבחינתך והוא התקשרות חוזית לצורך אספקת המעלית. עכשיו צריך לדבר עם דיירי הבית על כסף !!!

 

ההוצאה הכספית הכרוכה בהתקנת המעלית היא כ-60,000 דולר כולל כל ההוצאות, לרבות חיבור חשמל ורישיון העירייה. זאת בתנאי שאין תנאים מיוחדים במקום המחייבים עבודות נוספות כמו חיתוך מדרגות או שינויי מבנה

אחרים.

 

 

בשלב זה, הבעיה היא בדרך כלל כספית. חלק מדיירי הקומות יאמרו שאין באפשרותם להשתתף בהוצאה הכספית או שיתנו את השתתפותם וידרשו, למשל, לחייב את דיירי הקומה העליונה לשלם יותר מדיירי קומות הביניים.

 

לעתים יהיה מצב שבו חלק מדיירי אותה קומה ישלמו עבור המעלית וחלק לא, ואז נשאלת השאלה איך ניתן להבטיח שרק אלה שישלמו עבור המעלית ישתמשו בה.

 

 

ניתן לפתור זאת גם על ידי התקנת מפתח בתא המעלית אולם מאחר שהפיקוד של המעלית נעשה בימינו בעזרת מחשב ניתן לייחד לכל דייר קוד הפעלה שאותו יקיש בלוח הלחצנים בתא המעלית. לאחר הקשתו ניתן יהיה להשתמש במעלית.

לאלה שלא יוכלו לעמוד בתשלומים המתחייבים ניתן היום להשתמש בכרטיסי אשראי ובכך להגדיל את מספר התשלומים.

 

בכל מקרה, גם אלה שלא יוכלו להצטרף לבעלות על המעלית בתקופה הראשונה יצטרפו בתקופה מאוחרת יותר אם מסיבות גיל ואם בעת מכירת הדירה, שכן יקשה עליהם מאוד למכור דירה בבית שבו קיימת מעלית שהם מנועים מלהשתמש בה.

 

ארגן מספר מקסימלי של דיירים שיש להם את הנכונות והיכולת להשתתפות מלאה בהוצאה הכספית, ועם האחרים דבר לאחר שהמעלית תחל לשרת את הבניין. סביר להניח שאז הם יפנו אליך בבקשה להצטרף תוך תשלום חלקם במלואו.

 

הכן לעצמך רשימה שמית של דיירי הבית שנכונותם ויכולתם להשתתף בהוצאה הכספית אינה מוטלת בספק, וזמן פגישה עם נציג חברת המעליות שנבחרה ,כפי שיוסבר בהמשך.

 

 

שלב חמישי - בחירת פיר המעלית:

פיר המעלית הוא החלל שבו נוסע תא המעלית. הפיר משמש אך ורק את המעלית ואת אביזריה. בפיר מותקנות דלתות בכל הקומות שאותן משרתת המעלית .הפיר חייב להיבנות לפני תחילת התקנת המעלית. כללית קיימים שני סוגי פיר למעלית: האחד פיר בנוי והשני פיר מתכת.

 

פיר בנוי - בדרך כלל ייבנה מבלוקים צרים עם חגורות בטון. כדי לחסוך במקום, חובה לטייח את פיר המעלית ולסתום חורים בצדו הפנימי. צדו החיצוני של הפיר יטויח וייצבע כדי לשמור על חזות אסתטית בחדר המדרגות.

במהלך התקנת המעלית יש צורך לחתוך מדרגות קיימות כדי לאפשר סימטרייה מושלמת של הפיר לכל אורכו. העבודה כרוכה באי נוחות רבה בחדר המדרגות.


לרוב העבודה תימשך כמה שבועות.











פיר מתכת - בנוי מפרופילי פלדה מוכנים או פרופילי פלדה מעורגלים, 

מחושבים לעומס המתאים למעלית. למעט חפירת בור ויציקתו אין עבודות בטון או טיח בחדר המדרגות, משקופי הדלתות מחוברים ישירות לפיר המעלית חיבור מתכתי. ציפוי הפיר גמיש. ניתן לצפות בקירות גבס, פח צבוע, זכוכית. הרכבת הפיר נמשכת כמה ימים.


אין ספק כי פיר מתכת עדיף מפיר בנוי וזאת מהסיבות הבאות:






1 יחסית לפיר בנוי משך זמן ההרכבה של פיר מתכת קצר.

 

2 אופי העבודה נקי יותר אין כמעט עבודות בטון טיח וכו' למעט יציקת בור המעלית.

 

3 יש אפשרות לכסות את הפיר בסוגי חומרים שונים, כגון פח מתכת צבוע או זכוכית.

 

4 על ידי תכנון נכון ניתן לקבל תוצאה יפה שתשנה את כל האווירה בחדר המדרגות.

 

5 קל מאוד לשלוט על בטיחות הדיירים המשתמשים בחדר המדרגות בעת בניית הפיר.


6 במקרה של פיר בנוי, חברת המעליות תזדקק לקבלן משנה לביצוע העבודה ולכן תהיה תלויה בלוח הזמנים שלו - זהו פתח לעיכוב בלוח הזמנים.













שלב שישי - בחירת המעלית:

כללית קיימים שני סוגי מעליות :פנימית וחיצונית. אם התמזל מזלך וקיים חלל בחדר המדרגות בשטח חתך של 1.5 מטר רבוע, אזי ניתן להתקין במקום מעלית פנימית. אם לא - ייבנה פיר המעלית מחוץ לבניין ובצמוד לחדר המדרגות (מעלית חיצונית).

 




בחלק גדול מהבתים קיים חלל בין המדרגות המאפשר התקנת מעלית. לעתים נדמה כי המקום תוכנן למעלית שהקבלן "שכח" להתקין במקום.

 

היתרון הגדול במעלית פנימית הוא שאין צורך להתכתש עם הרשויות בבקשה לרישיון בנייה מורכב וכל תהליך הרישוי פשוט. מאחר שברוב המקרים פונים אלינו דיירים אשר בבניינם קיים חלל המאפשר התקנת מעלית פנימית אתייחס כאן לדגם זה.

 

מעלית הידראולית ומעלית חשמלית

קיימים שני סוגי מעליות נפוצים: מעלית חשמלית המונעת על ידי חיכוך, ומעלית הידראולית. ברוב המקרים מומלץ להתקין בבניין קיים מעלית הידראולית. זאת לאור היתרונות הקיימים בהתקנת מעלית כזו שהם:

 

א. אין צורך לבנות חדר על גג הבניין כפי שמתחייב בהתקנת מעליות חשמליות ולכן אין צורך ברישיון לחדר על הגג. זה מקל מאוד על קבלת רישיון מהעירייה ולמעשה מפשט את כל תהליך קבלת הרישיון.

 

ב. ההעמסה על המבנה הקיים מינימלית, אין עומסים על תקרת הבניין. מחויב כאשר תקרת הבניין רעפים.

 

ג. פעולה שקטה.

 

ד.אמינות גבוהה.

 

ה. מיקום חדר המכונה נקבע באופן גמיש. ניתן למקם את חדר המכונה גם במקום המרוחק יחסית מפיר המעלית.

 

ו. חילוץ עצמי - בניגוד למעליות חשמליות במעליות הידראוליות יכול הנוסע לחלץ עצמו מתא המעלית גם בעת הפסקת חשמל.

 

כאן המקום להסביר מהו חדר המכונה: לכל מעלית דרוש חדר מכונה. זהו חדר סגור ונעול המשמש אך ורק את המעלית. בחדר נמצאים אביזרים שונים הקשורים במעלית: מכונת הרמה, לוח פיקוד, מפסקי חשמל ראשיים. הכניסה לחדר המכונה אסורה על ילדים ומבוגרים. היא מותרת רק בעת חילוץ ולמי שקיבל הוראות חילוץ.

 

במעליות חשמליות ממוקם חדר המכונה ישירות מעל לפיר המעלית, כך שחובה על הדייר להגיש תוכניות לעירייה ולבקש רישיון לבניית חדר על גג הבניין, אישור כזה לא תמיד ניתן לקבל, שכן בניית חדר על גג הבניין משנה את חזותו החיצונית של הבניין. אם קיים גג רעפים אי אפשר לבנות חדר על גג הבניין.

 

לעומת זאת במעלית הידראולית חדר המכונה יכול להימצא במקום נוח מבחינת הדייר, הוא אינו חייב להיות צמוד לפיר המעלית, הוא יכול להיות גם מתחת לפיר, אם קיים מחסן או חדרון שאינו שימושי. המקום המקובל ביותר הוא מתחת לשיפוע הראשון של המדרגות שבדרך כלל אינו מנוצל לצרכים אחרים.

 

 

שלב שביעי - התקשרות עם חברת מעליות:

למי מותר להתקין מעלית ?החוק בישראל קובע כי לא יעסוק אדם בהתקנת ו/או שירות מעליות אלא אם ניתן לו רישיון מאת מפקח עבודה ראשי, אולם מפקח עבודה ראשי לא ייתן רישיון כזה לאדם שאין בידו תעודת "מעליתן מוסמך" (שלב ג).

 

בנוסף לאישורו של מפקח עבודה ראשי קיים התקן הישראלי למעליות - ת.י. 24. התקן הישראלי למעליות הוא תקן רשמי וחובה על כל יצרן מעליות להתקין מעליות התואמות את דרישותיו באופן קפדני. בנוסף לחובתו זו של היצרן הרי שבהוראת מפקח עבודה ראשי (שהוא הממונה מטעם הרשויות על אישור מעליות) חייבת כל מעלית חדשה, קודם להפעלתה, להיבדק ולקבל את אישור מכון התקנים הישראלי.

 

הרוב המכריע של חברות המעליות המורשות בארץ אינן בנויות לספק מעליות לבתים קיימים, בניגוד למעליות לבניינים חדשים הנבנים על ידי קבלן. זאת מאחר ששלבי ההרכבה במעלית לבניין קיים אינם פשוטים מבחינתה של חברת המעליות המורגלת וערוכה לעבוד מול קבלן בניין או חברות בנייה המבצעות על חשבונן את העבודות הנלוות להתקנה. בין העבודות הנלוות: בניית פיר, התקנת פיגום יציב לכל גובה הפיר למשך העבודה ופירוקו עם סיום העבודה, הזמנת חיבור חשמל, התקנת מערכת מפסקי חשמל ראשיים למעלית, פינוי פסולת מהאתר.

 

מובן שאין באפשרות דיירי הבניין לספק לחברת המעליות את עבודות הלוואי הללו, ולכן הם יכולים להתקשר בחוזה עם קבלן שיבצע אותן תמורת תשלום נפרד ובמקביל להתקשר עם חברת מעליות שתספק את המעלית.

 

מניסיוני אני יודע שדיירים שבחרו בדרך זו לא רק שלא חסכו אלא יצאו ניזוקים הן בעלויות גבוהות והן מבעיות של חלוקת סמכויות בין הקבלן לחברות המעליות שגרמו בין היתר לעיכובים מיותרים בהשלמת המעלית.

 

המלצתי היא להתקשר עם חברה שיש ביכולתה לבצע את כל הפרויקט כ"פרויקט מפתח", כלומר חברת מעליות שערוכה לבצע גם את עבודות הלוואי וגם את התקנת המעלית.

 

כדי לבחור את חברת המעליות המקצועית והמתאימה ביותר לבניין, ניתן לפעול באמצעות יועצי המעליות, שיידעו להגדיר את צרכיו של הבניין, יידעו לעמוד על הנקודות החשובות עם חברות המעליות ויידעו אף לבחון את הצעות המחיר בעין מקצועית. חברות הייעוץ השונות, אף מבצעות מכרז בין חברות המעליות ומפקחות על דרך ההתקנה, איכותה ומשכה.

 

לאחר שגיבשת עמדה על אופן ההתקשרות, הגיע השלב לבחור חברת מעליות שתבצע את הפרויקט.


כלל ראשון בהתקשרות: אל תקנה חתול בשק. בקש מחברת המעליות לראות מעלית דומה למעלית שאותה אתה אמור לרכוש.

 

התייחס לרכישת מעלית כפי שאתה מתייחס לרכישת מכונית: קודם כל התרשם מצורתה החיצונית. שאל את עצמך אם מעלית כזו לכשתותקן אצלך בבית תשפר את חזות הבניין כולו או לא, זו אמנם מטרה משנית מבחינתך, אולם אין לזלזל בחשיבותה.

 

לאחר שהתרשמת מהמעלית והחלטת שאתה רוצה מעלית כזו אצלך בבית, בקש מחברת המעליות להמציא לך מפרט טכני של המעלית ולצרף אותו להסכם ההספקה. קרא את ההסכם בעיון, ודא שכל מה שראית מופיע בכתובים, זאת כדי למנוע אפשרות שאתה רואה דבר אחד וקונה דבר אחר. תנאי התשלום המקובלים הם לפי התקדמות העבודה.

 

לאחר שנחתם הסכם עם חברת המעליות (על ידי כל הדיירים המשתתפים בבעלות על המעלית), ניתן להגיש בקשה מסודרת לעירייה לקבלת רישיון. לצורך כך תמציא חברת המעליות את תוכניות המעלית, כולל כל הנתונים הטכניים, למהנדס, והוא יגיש את הבקשה תוך בדיקת הנתונים ההנדסיים של הבניין.

אותו מהנדס גם יחתום על כל עבודות הבנייה הכרוכות בהתקנת המעלית.

 

  

שלב שמיני - הרכבת המעלית:

שלבי העבודה המקובלים הם אלה:

1 חפירת ויציקת בור המעלית.

2 בניית פיר המעלית.

3 התקנת הינע מנוע או בוכנה וכו'.

4 התקנת דלתות הפיר.

5 התקנת תא המעלית, לוח הפיקוד ומערכת החשמל.

6 ביקורת חשמל, הפעלת המעלית.

7 בדיקת מכון התקנים.

8 מסירת המעלית לשימוש הדיירים.

9 שירות ואחריות.

 

פירוט

בור המעלית - לפני תחילת הרכבת המעלית יש לחפור בור בעומק 140 ס"מ. בדרך כלל חפירת הבור ויציקתו נעשית בעבודת ידיים כיוון שלא ניתן להכניס מכונות עבודה לחדרי מדרגות צרים. עובדה זו מייקרת את תהליך התקנת המעלית. העבודה באחריות הקבלן.

 

בניית חדר המכונה - המקום הטבעי ביותר למקם בו את חדר המכונה הוא מתחת לשיפוע הראשון של חדר המדרגות. אם זו הבחירה, הרי שיש לסגור את המקום באופן קשיח על ידי בניית קיר בלוקים או מתכת והתקנת דלת ברוחב 90 ס"מ. חשוב לזכור כי לאיכות הדלת והקיר יש חשיבות מכרעת למניעת רעשים בעת פעולת המעלית לכן עדיף להשתמש בחומרים המבודדים רעש. העבודה באחריות הקבלן.

 

חיבור חשמל - יש להכין קו חשמל שיחבר את מונה החשמל (שאותו תתקין חברת חשמל בשלב מאוחר יותר (ללוח הפיקוד של המעלית. העבודה חייבת להיעשות על ידי חשמלאי מוסמך בעל רישיון מתאים ולא העבודה לא תאושר על ידי חברת החשמל. העבודה באחריות הקבלן.

 

בניית הפיר - הקמת פיר לכל גובה חדר המדרגות, התקנת ציפוי הפיר וחיזוק הפיר למבנה. העבודה באחריות הקבלן.

 

התקנת הינע - אם מדובר במעלית הידראולית, הדבר יתבטא בהתקנת הבוכנה בפיר המעלית עליה יוסע תא המעלית. מיכל השמן ומנוע המשאבה יותקנו בחדר המכונה. במעלית חשמלית תספק חברת המעליות מנוע חשמלי שיותקן בחדר המכונה.

 

התקנת דלתות הפיר- חברת המעליות תשאף להתקין את דלתות המעלית בפיר בשלב מוקדם ככל האפשר, זאת במטרה לסגור את הפתחים הקיימים בפיר המעלית.

עבודה זו ניתן לבצע רק לאחר שהותקנו מובילי התא, שהם פסים באורך 5 מטר

המותקנים לכל גובה פיר המעלית.

 

תא המעלית ומערכת החשמל - בדרך כלל תא המעלית מסופק לבניין כשהוא מפורק ומורכב על גבי הפיגום בפיר המעלית. לוח החשמל מסופק ביחידה אחת בתוך ארון מתכת סגור ומותקן בחדר המכונה של המעלית.

 

ביקורת חשמל - רק לאחר שסופקו הינע המעלית ולוח הפיקוד ולאחר שנעשו כל החיבורים הדרושים ניתן לזמן את חברת החשמל לביקורת. מהנדס מטעם חברת החשמל יגיע למקום, יבדוק אם כל העבודות שנעשו עומדות בדרישת חוק החשמל ואם כן, הוא יאשר את התקנת המונה למעלית. המונה שיותקן ישמש גם את התאורה בחדר המדרגות וגם את המעלית בו זמנית. המונה הישן יוסר.

 

הפעלת המעלית - לאחר שהותקן מונה חשמל למעלית ניתן להתחיל בשלב הכיוונים, הבדיקות והרצת המעלית לפני ביצוע בדיקות מכון התקנים.

 

בדיקת מכון התקנים - לאחר שחברת המעליות סיימה את עבודתה היא תתאם מועד לבדיקת המעלית ע"י בודק מוסמך מטעם מכון התקנים. לאחר קבלת אישורו יסמן הבודק את המעלית על ידי מדבקה בה יצוין מועד הבדיקה הנוכחית ומועד הבדיקה הבאה של המעלית. נציג הדיירים יקבל בדואר תעודה המעידה על תקינות המעלית.

 

מסירת המעלית - רק לאחר שהושלמו כל הבדיקות ונתקבלו כל האישורים יקבלו דיירי הבית מנציג חברת המעליות הוראות שימוש והוראות חילוץ קודם שיותר להם להשתמש במעלית. בשלב זה יש לחתום על הסכם שירות עם חברת המעליות שיבטיח את קיום האחריות.

 

שירות ואחריות - במסגרת האחריות הניתנת למעלית ( 12 חודש) יקבלו דיירי הבית גם שירות ללא תשלום במשך שנה. לאחר סיום שנת האחריות ישלמו דיירי הבית לחברת המעליות את דמי השירות.

 


קישורים רלוונטיים


פורום מעליות ביתיות


 


חזור מעלה