1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. בחירת משטח למטבח

בחירת משטח למטבח

המאמר מצביע על המשתנים שיש לקחת בחשבון בעת בחירת משטח עבודה למטבח ודרכים למדידתו.

משטחים למטבח משתרעים בדרך כלל בין הכיור לכיריים, ויש להם כמה פונקציות: משמשהם להכנת מזון, להנחת כלים לפני הארוחה ולאחר שטיפתם, וכמקומם של מוצרי חשמל שונים (קומקום חשמלי, מיקסר, טוסטר, וכיוצא באלו).


בחירת המשטח למטבח נעשית בדרך כלל לאחר התכנון הבסיסי של המטבח. לאחר שדאגנו לעיצוב המטבח כולו, כאשר כבר אפשר לשרטט את תוכנית המטבח והוחלט כבר על הרכב הארונות ועיצובם, כדאי לתכנן את גודלו המדויק של משטח העבודה.

 

בתכנון חשוב להתחשב באופי התנהלות המשפחה כולה במטבח. כך למשל, כאשר המטבח הוא מקום ששוהים בו הרבה, מארחים ומכינים כמויות גדולות של אוכל, חשוב להשאיר כמה שיותר מקום למשטח העבודה. משפחה אשר לא עושה שימוש רב במטבח יכולה להקצות פחות מקום למשטחים ויותר מקום לארונות או לאבזור אחר.

כדאי גם לחשוב על מיקום המשטחים בהתאם לצורתו של המטבח ולשאר המכשירים המותקנים בו, כמו תנור, מיקרוגל, מקרר וכו'. לאחר שעיצבנו את ותכננו את המטבח, בחנו את הרגלי העבודה וקבענו את גודל משטח העבודה אפשר לפנות לבחירת המשטח עצמו.

 

כיום ניתן למצוא מגוון רחב של דוגמאות של משטחים בחנויות המטבחים. מי שאינו מסתפק בתצוגה זו יכול לפנות למבחר חנויות, יצרנים ומפעלים המתמקדים בחומרים המתאימים לריצוף, משטחי עבודה וחיפויי קירות. בכל המקומות האלו נמצאים מעצבים היכולים לעזור בהתאמת המשטח, בהתאם לתוכנית המטבח. במקרים אחרים אפשר לבוא עם מעצב המטבח עצמו ולבחור ביחד איתו גם את משטח העבודה.

אחרי שהוכנה התוכנית הבסיסית של המטבח, אפשר פחות או יותר, לקבל גם הערכה ריאלית של מחירו הסופי של המטבח. מחירי המשטחים נמדדים בשתי שיטות:

- בשיטה הראשונה מודדים את גודלו של המשטח לפי מטר רץ. במקרים אלו, כאשר קיים חלק פינתי במשטח, הוא נמדד פעמיים.

- בשיטה השנייה מודדים את המשטח במטרים רבועים. גם בשיטה זו נמדדים חלקים שאינם קיימים במשטח עצמו, כיוון שהם נותרים כשאריות ליצרן.

 

קביעת המחיר הסופי תיעשה רק לאחר מדידת המשטח בבית הלקוח כאשר שאר המטבח כבר מותקן בו. בהקשר זה נציין שמומלץ מאוד שהמשטח יבלוט כארבעה עד שישה ס"מ מדלתות הארון לפי טעמו של הלקוח. זאת כדי שאם המשטח יוצף במים, אלה לא יטפטפו על הארון אלא יזלגו על הרצפה.

 

לרוב המשטחים מגבלות מסוימות באפשרויות הסיום שלהם (בקנטים), בסוגי הכיורים שאפשר להתקין בהם ובאופן התקנת הכיורים אליהם. למגבלות אלו השלכות משמעותיות, על עלות המטבח ועל עיצובו. לפיכך, חשוב לברר אותן לפני הבחירה הסופית במשטח. מלבד זאת, קיימים משתנים נוספים שכדאי לצרכן לבדוק בבואו לבחור משטח למטבחו החדש:

- עמידות החומר בבלאי ושחיקה

- מידת הספיגה שלו

- מידת החוזק ונוחיות העבודה עליו.

- הטיפול שהוא מצריך מבחינת החזקתו

משתנים נוספים משמעותיים ביותר, המשפיעים על עמידותו לאורך זמן הם משתנים כגון תגובתו לחומרי ניקוי שונים ולחום וקור.

מגוון החומרים המשמשים ליצירת משטחים הוא רחב. לצרכנים, כדאי וחשוב לבחור את המשטח המתאים לצרכים האישיים שלהם ולהרגלי השימוש שלהם במטבח. החומרים המועדפים על הצרכן הישראלי הם השיש והגרניט הקלאסיים, אם כי קיימת בשנים האחרונות חדירה מסיבית של סוגי משטחים שונים (ואפילו הבוצ'ר בלוק שהוא משטח הקצבים, פופולרי מאוד). משטחים אלו עשויים מחומרים כמו נירוסטה, פורמייקה, סוגי שיש מלאכותי כמו הקוריאן והסיילסטון, המורכבים מכמות מסוימת של מחצבים טבעיים בתוספת פולימרים הנוצרים בתנאי מעבדה.

 

על פי התפיסה הרווחת כיום בתחום העיצוב, בחירת המשטח, כמו בחירת שאר חלקי המטבח השונים, צריכה להיעשות תוך ראייה כוללת של עיצובו.

 

מומלץ לערוך סקר שוק נרחב לפני בחירת המשטח ולהשתדל לקנות מיבואנים ויצרנים מורשים, המעניקים אחריות למוצר ולהתקנתו והיכולים להושיט עזרה בכל מקרה שבו תתעורר בעיה. וכמובן, מומלץ לבחור במוצר שיספק נוחות, יופי והנאה רבה במטבח החדש.


 למידע נוסף ראה מאמר משטחי עבודה למטבח : המתכון לבחירה נכונה


 


חזור מעלה