1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. התאמת המטבח לסגנון החיים של המשפחה

התאמת המטבח לסגנון החיים של המשפחה

במאמר מובאים טיפים לעיצוב חכם של המטבח, עיצוב המתחשב בצורכי היומיום ומעניק לבני הבית נוחות מירבית. הוא עוסק בין השאר בהקמת פינת עבודה נוספת ''אי'', במיקום מכשירי חשמל, במידות וגבהים ובמשטחים.

בתכנון ובעיצוב המטבח חוברים שיקולים רבים, העלולים לגרום ללבטים בנוגע לסוגי החומרים, לאפשרויות, לשיטות וכמובן לחלום הפרטי.

מה באמת הקשר בין מטבח שהוא מושא חלומות כמעט בכל בית ישראלי לבין מטבח העונה על הצרכים האמיתיים? ברוב המקרים- הקשר קלוש למדי. לפני שניגשים למלאכת תכנון המטבח יש לקחת בחשבון שהשיקול המנחה העומד מאחורי כל תכנון חכם הוא זה המתחשב בצורכי היומיום ואינו מושפע משיקולי אירוע חגיגי (פעם בשנה). אם נתרגם זאת ל"שפת המטבח" הרי שנבין, שהתכנון צריך להיות פונקציונלי, השומר על מרחקים ויחסים בין שלושת מרכיביו החשובים של המטבח-כיור, כיריים, מקרר. הציר שעליו נסוב וממנו נובעת צורת העבודה הבסיסית במטבח.


משטחי העבודה יהיו בגבהים הנכונים ותהא הקפדה על הצד הארגונומטרי. יש להתאים את המטבח לאורח החיים של המשפחה. לא יהיה דומה מטבח של משפחה, הנוהגת לעשות שימוש במטבח לצורך חימום מזון בלבד, לזו, העושה בו שימוש תכוף לבישול. לפיכך, יש להצטייד ברשימת המכשירים החשמליים שברשותה ולברר מי "הבשלן הראשי". יש לבדוק אם הוא ימני או שמאלי, גבוה או נמוך ובאיזו תדירות הוא עושה שימוש בכל אחד מהמכשירים המרכזיים: כיריים, תנור, מיקרוגל, מערבל מזון וכו'... לאחר כל זה אפשר לצאת לדרך!



בין המים לאש:

משטח העבודה משמש לחיתוך, קיצוץ ולישה וימוקם תמיד בין המים לאש, כלומר:

בין הכיור לכיריים. יש לדאוג למשטח רציף בין הפונקציות הללו, ולא, תיפגם נוחות העבודה וייגזל זמן יקר, שלא לדבר על הלכלוך על הרצפה.

מידת רוחב נכונה של המשטח נעה בין 80-120 ס"מ וגובהו המינימלי של המשטח 90 ס"מ. כדי לעבוד במטבח בנוחיות, יש לתכנן שני משטחי הנחה האחד ברוחב 40-60 ס"מ בין הכיור למקרר והשני-ברוחב קטן יותר 20-60 ס"מ בצד הכיריים- אשר ישמש להנחת כלי הבישול והסירים. רצוי לתכנן גם משטח נוסף סמוך לתנור.

את יחידת הארונות המובנית, הכוללת מכשירי חשמל, יש לתכנן בצמוד למקרר.



מיקום וגובה התנור - ייקבע על פי מידת המשתמש.

 

יש לקחת בחשבון כי מידת שטח למרווח בין הארונות הינה פועל יוצא של צורת המטבח. במטבחים בצורת "ח" או "ר" המרווח יהיה 125-150 ס"מ. במטבח שצורתו מקבילה, המרווח יהיה 100-120 ס"מ.

 

עומק ארון תחתון 67-68 ס"מ וארון עליון (אם מוכרחים) יש להתקין בגובה של 50 ס"מ ממשטח העבודה ובעומק של 32 ס"מ.

 

יש לזכור כי:

- אין למקם את הכיריים ליד החלון מחשש ליבוי/ כיבוי הלהבה ממשב רוח והתזת שומן על החלון.

- גומחת המקרר צריכה להיות קצרה יותר ב-10 ס"מ מעומקו, כך שתאפשר פתיחה של 180 מעלות.

- את המיקסר, מערבל המזון והמכשירים האחרים נמקם בפינה לא מנוצלת על מדף נשלף או נצניעם בעזרת דלת תריס או אחרת.

 


עמדת עבודה נוספת היא "אי" במטבח. האי שולט בעיצוב המטבחים כבר מספר שנים.

מטרתו: להוות עמדה נוספת לביצוע כל הפעולות המבוצעות על משטח העבודה התקני כלומר: עמדה המצויידת בכיריים ובכיור כשביניהם מפריד משטח עבודה."אי" שאיננו מקיים את התנאי הזה ואחת הפונקציות חסרה לו (כיור או כיריים) איננו למעשה אי אלא יחידת ריהוט נוספת.

 

"אי" אמיתי מצריך שני תנאים: מקום ותקציב.

אם המטבח אינו גדול דיו, "אי" כזה יסתום אותו. תכנון אי- הנראה למתבונן מכל צדדיו- יקר. כאשר ה"אי" מביא לשבירת הרצף בין שלוש תחנות העבודה המרכזיות במטבח- הוא עלול לגרום לאי נוחות.

 

אם בכל זאת נחושים בדעה להכניס "אי" למטבח- אפשר להסב אותו לרהיט. הוא יכול להיות אלמנט מפריד בין חלל המטבח ופינת האוכל או בין המטבח לסלון. הוא עשוי להיות פתרון נפלא לאחסון (הרבה מגרות) ועל המשטח שלו ניתן להניח חפצי חן או קערת פירות.

 

אפשר גם לתכנן "אי" בשני גבהים, כשהנמוך- לכיוון המטבח - ינוצל כמשטח עבודה והגבוה- ינוצל לצרכים עיצוביים ויסתיר את המתרחש מאחור.

 

משטחי עבודה

אפשר למצוא מגוון רב של משטחים למטבח בחנויות המטבחים עצמן. כמו כן יש מבחר חנויות, יצרנים ומפעלים המתמקדים בחומרים המתאימים לכך.

אחרי שהוכנה תוכנית בסיסית למטבח (פחות או יותר), ניתן לקבל הערכה ריאלית של מחירו הסופי של המשטח.

מחירי המשטחים נמדדים בשתי שיטות:

1. מודדים את גודלו של המטבח לפי מטר רץ (כל חלק פינתי נמדד פעמיים אלא אם יוצרים חיבור אלכסוני בן חלקיו)

2. מדידת המשטח במטרים רבועים.

קביעת המחיר הסופי תיעשה לאחר מדידת המשטח בבית הלקוח כאשר כל חלקי המטבח כבר מותקנים בו.

לרוב המשטחים מגבלות מסוימות באפשרות הסיום שלהם (קנטים), בסוגי הכיריים שניתן להתקין בהם ובאופן התקנת הכיורים. למגבלות אלו השלכות משמעותיות הן לגבי עיצובו של המטבח והן לגבי העלויות.

יש לבדוק את עמידות החומר מבחינת בלאי ושחיקה, מידת הספיגה שלו ומידת החוזק ונוחות העבודה עליו כמו גם הטיפול שהוא מצריך. להלן סקירה קצרה של סוגי המשטחים הקיימים:

 

שיש - חומר רך ונוח לעיבוד. מכיל כמות גדולה של אבן גיר. עמידותו לאורך זמן אינה מן הגבוהות. רגיש לשריטות וכתמים ומאבד עם הזמן את הברק הטבעי. גווניו רבים ומראהו אלגנטי וקלאסי.

 

גרניט - אבן הגרניט מומלצת ביותר למשטח העבודה. אבן זו מכילה הרבה עופרות ברזל המעניקים לה חוזק ועמידות בפני חומצות וכימיקלים.

ייחודה בטקסטורה המיוחדת שלה.

 

אבן קיסר - זהו פיתוח ישראלי מוצלח (95% קוורץ טבעי, 5% פוליאסטר ופיגמנטים) מידת עמידותה גבוהה, קלה לניקוי ושומרת על ברק זמן רב.

 


קוריאן - פטנט אמריקאי (60% מחצב אבן רכה, 30% אקריליק, 10% חומרים טבעיים המוסיפים צבע). חומר רך וגמיש המאפשר שתילת דוגמאות. הקוריאן בעל עמידות גבוהה וקל לניקוי. את השריטות ניתן להעלים בקלות. חיבוריו בלתי נראים והוא טוב כחיפוי קיר.

חסרונותיו:

1 . מחיר גבוה.

2. לא ניתן להתקין בו כיריים של גז.



סלייס סטון - אחד מהמשטחים החזקים )95% קוורץ 5% פולימרים) מיוצר בספרד.

אינו מקבל כתמים. קל לניקוי, עמיד בפני חומצות ואינו נשרט.


קריסטלייט - משטחים אלה עמידים בחום, אינם סופגים או נשרטים וקל לנקותם. החיבור בלתי נראה וניתן לעצבו בסיומות ישרות או עגולות. 



דורופל - משטח פורמיקה המודבק על . M.D.F בידודו מוחלט והוא מוגן מפני התנפחות. עמיד לחום, חומצות וכימקלים. אין להשתמש בו בעבודה ישירה אלא על גבי קרש חיתוך.

 

נירוסטה - משטח פרקטי ונוח לשימוש. קל לניקוי ובעל עמידות גבוהה.

 

בוצ'ר בלוק - עשוי מלוחות עץ מאסיבים מרוח בשכבות לק אקרילי המונע חדירות לחות ורטיבות. עם השנים מקבל מראה מיושן שתורם למראהו הייחודי.

 

אריחי אבן - אבנים טבעיות, כגון חברון רמון טרברטין, עוברות תהליך שחיקה המעגל את הפינות ומעניק להן מראה מיושן. המרווחים ממולאים ונאטמים ולאחר המילוי נראה כמשטח אחיד, אטום לספיגת שומנים ונוזלים.

 

קרמיקה - חומר עמיד לחום ולזמן. יש קרמיקה מצופה בגלזורה בצבעים שונים ויש פורצלן- עמיד מאוד והשריטות כמעט בלתי נראות. ציפוי גלזורה חלק נוטה להישרט בקלות- ציפוי מאט עמיד יותר.

חזור מעלה