1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. הכנות ותכנון לקראת שיפוץ

הכנות ותכנון לקראת שיפוץ

המאמר מציג את שלבי השיפוץ ומסייע עם טיפים חשובים לשלב התכנון הראשוני.










הבית הוא מבצרו של האדם ובו הוא מבלה כשליש מחייו. בית נוח לתפעול ואסתטי, בהחלט יכול ליצור איכות חיים גבוהה. כל בית באשר הוא עשוי להפוך ל"ארמון" בלי קשר לגודלו, בעזרת תכנון נכון.

 

ההחלטה על שיפוץ הבית אינה פשוטה. אצל רובנו השיפוץ הוא תהליך של פעם בחיים, הכרוך בהוצאה כספית לא קטנה וב"כאב ראש גדול". אין ספק כי חשוב וכדאי ללמוד את הנושא ולהיעזר באנשי מקצוע מיומנים, על מנת למנוע טעויות העלולות לגרום לבזבוז מיותר של כסף וזמן. כדאי לבקר במרכז הבנייה הישראלי ולהיעזר בקורס מקצועי אשר יקל על כל אדם לעבור את תקופת השיפוץ ללא "הפתעות". כמו כן, חשוב מאוד לעבוד עם בעלי מקצוע מורשים ואמינים, כדי לקבל תוצאות טובות.



שיפוץ הבית נובע מהצורך לשפר את מרחב המחייה הקיים, בגין סיבות רבות הקשורות בראש וראשונה להיבט הפרקטי של החיים בבית: בישול ביתי יום יומי דורש מטבח וחדר אוכל מתאימים, אדם העובד דרך הבית זקוק לחדר עבודה ביתי , והדוגמאות רבות. לאחר ההבנה של הצרכים הפונקציונליים, ניתן לעסוק באספקט הדקורטיבי של השיפוץ.


הדבר המעניין בשיפוץ הוא שבניגוד לבניית בית חדש, המהווה יצירה של יש מאין, ומצריכה הסתמכות על שרטוטים ותרשימים פרי מוחו של האדריכל המתכנן מבלי לראות את החלל בנוי, בשיפוץ בית אנו מכירים את המרחב הקיים ומשנים אותו בהתאם לצרכינו. לפיכך, אנו יכולים לשהות בו ולראות למעשה את השינויים קורים לנגד עינינו. בשיפוץ בית יכולים בני הבית עם קצת מחשבה ותשומת לב ליצור יחד עיצוב אינדיבידואלי וייחודי המתאים להם כמשפחה.


את תהליך השיפוץ רצוי לערוך בבת אחת, גם אם מדובר בתהליך ממושך, ולהימנע מכמה "שיפוצים קטנים" או שיפוץ בשלבים. זאת בשל העלות ובשל אי הנוחות הכרוכה בשיפוץ (רעש, לכלוך).


 

בדרך כלל, תהליך השיפוץ אינו תהליך קל ופשוט, במיוחד אם מתגוררים בבית במהלכו. עם זאת, ניתן למנוע אי נעימויות רבות אם מתכננים מראש את פרטי התהליך ואם מתאזרים בסבלנות ובאורך רוח. להפתעתכם תגלו, כי תהליך השיפוץ אינו נורא כל כך ואין ספק כי בתומו תצאו נשכרים. פרסנו לפניכם את כל הנקודות החשובות בתהליך השיפוץ מתחילתו ועד סיומו, כולל אנשי המקצוע המעורבים בתהליך, בתקווה שיהיה שיפוץ קל ונעים עם תוצאות מוצלחות:

 

אפשר לחלק את ההיערכות לתהליך השיפוץ לכמה שלבים:

שלב 1 - תכנון השינויים ותהליך העבודה

שלב 2 - התקשרות עם אדריכל מעצב פנים

שלב 3 - התקשרות עם קבלנים ואנשי מקצוע

 

 

שלב 1 - תכנון השינויים ותהליך העבודה

השלב הראשון בשיפוץ נרחב, הינו הבנת המבנה הקיים ויצירת תוכנית חדשה המתאימה לצרכים של בני הבית. כדאי לערוך רשימה מפורטת של כל החדרים בבית הנחשבים אזורים "ציבוריים":

המבואה (הכניסה לבית), הסלון, פינת האוכל, פינת הטלוויזיה, מטבח ועוד, וכן של החללים הפרטיים.

ברשימה זו יצוין מה כולל כל חדר ומה אנו רוצים לשנות בו, כולל התכולה. כך נכין מעין תוכנית אב ראשונית אשר בה יפורטו מאוויינו.

 

כדי ליצור תוכנית שיפוץ ראשונית זו יש להיוועץ בכל בני הבית - כדאי לערוך אסיפה משפחתית ולברר מה הם הרצונות והצרכים של כל אחד מהם .

 

חשוב לזכור, כי על תכנון השיפוץ להיות פרקטי בראש ובראשונה ורק אחר כך דקורטיבי, ולא להפך .

יש לחשוב על היבט התפעול, הניקוי והשימוש היום יומי שלנו בבית, וליצור זרימה בהתנהלות הביתית בתכנון החללים.

 

כדי לקבל את התוצאות הטובות ביותר בכל הקשור לשינויים במבנה חשוב לעבוד עם כמה אנשי מקצוע והם:

- אדריכל - לאחר בדיקת עבודות קודמות שלו.

- מהנדס - המלווה את השיפוץ המסיבי, בעיקר בנושא פרטי בניין, כגון איטום נכון וכדומה.

- קבלן מפתח - המפקח על כל הפרויקט.

 

נקודות נוספות...

- חשוב לזכור כי בכל מבנה וחלל ישנם אלמנטים קבועים אשר אינם ניתנים להריסה או הזזה, כגון: עמודים תומכים, קורות, קירות ועוד.

 

- בתכנון השיפוץ יש להתחשב במערכות השונות בבית, כגון אינסטלציה, חשמל, מיזוג אוויר ועוד. כל שינוי בהן מצריך ייעוץ של אנשי מקצוע מנוסים, שכן שינוי במערכות אלו דורש הוצאה כספית לא מעטה.


- חשוב לקבוע מהו גודל התקציב הקיים כי על פיו יתנהל השיפוץ. כדאי להשאיר סכום כסף מסוים "בצד" (אקסטרה), שכן ייתכנו שינויים. גם מבחינת תכנון הזמן, כדאי לקחת מרווח ביטחון, במקרה שיהיו עיכובים.



 


 
חזור מעלה