1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. בחירת גופי תאורה

בחירת גופי תאורה

נקודות שיש לשים לב אליהן בבחירת גוף תאורה, על התאמת מבנה גופי תאורה לחללי הבית השונים ועל חשיבות התחזוקה שלהם.

בחירת גופי תאורה ומיקומם בחללים הוא שלב קריטי בעיצוב פנים החלל ובעיצוב חוץ המבנה (תאורת קירות המבנה ותאורת הגן). בחירה נכונה של גופי התאורה, סוג האור ומיקומו יכול לשנות באופן דרמטי את האווירה ואת ההרגשה, ולהוסיף לעיצוב הבית והחצר.



 בבחירת פריטי התאורה מתוך השפע המוצע כיום יש לשים לב לנקודות הבאות:

- גון האור- יש להתאים את גון האור לאופי החלל ולשימוש שלו: אור לבן וקריר לאווירה עניינית (חדר עבודה למשל), אור צהוב ואור חמים ליצירת חמימות, ואינטימיות (חדר שינה למשל), גוונים מיוחדים כמו סגול או כתום לחללים או אזורים בעלי דגש עיצובי יוצא דופן ומודגש.

- צבע הקירות, התקרה והרצפה בחלל - וזאת מהסיבה שהאור הוא למעשה החזרת קרני האור מהמשטחים.

- אמינות והתאמה - מומלץ לבחור גוף תאורה מתוצרת אמינה, שמתאים למטרה שלה הוא נועד, וזאת על מנת להימנע מנזקים, קצרים, והחלפת נורות בתדירות גבוהה.

- תאורה חסכונית - רצוי לבחור גוף שיאריך ימים ושצריכת החשמל שלו נמוכה. אחד ההיבטים החשובים בבחירת גופי התאורה או נורות הוא מידת ההארה שלהם ביחס לכמות החום שהם מפיצים. לדוגמה, אחוז נמוך מהאנרגיה שנורת הליבון מפיצה הופך לאור ואילו שאר האנרגיה מתורגמת לחום. מכאן ששימוש במספר רב של נורות מסוג זה עלול לגרום לחימום יתר של החלל וכן לאמץ מאוד את מערכת מיזוג האוויר - כדי לקרר את החלל. מדובר בבזבוז רב של חשמל ואנרגיה. בזבוז זה יכול להימנע אם נבחר נורה בעלת מסירת אור דומה לזו של נורת הליבון, אך ללא החום שהיא יוצרת, כדוגמת נורת pl בעלת מסירת צבע של אור לבן חם.


ככלל עדיף לתכנן את כל המפסקים לנורות הלהט וההלוגן עם אפשרות לעמעום- כך ניתן לקבל שליטה על עוצמת התאורה ויחד עם זאת להאריך את חיי הנורה.




התאמת מבנה גופי תאורה לחללי הבית השונים הוא חלק מעיצוב החלל ותורם לצביונו:

- ישנם גופי תאורה שקועים בתקרה או ברצפה ואז מקור האור הוא נסתר.

- ישנם גופי תאורה תלויים. במקרה זה יש למבנה גוף התאורה נוכחות בחלל, האור מגוף זה יכול להיות אור ישר או אור מוחזר מהתקרה או מהקיר.

Down light   - גוף תאורה תלוי מהתקרה ומאיר כלפי מטה. טוב לתאורה כללית.

Wall Light  - גוף תאורה הממוקם על הקיר ומאיר את הקיר ואת התקרה בתאורה לא ישירה, שעיקרה יצירת אווירה.

Wall washer   - שטיפת אור לקיר לקבלת אור אחיד ומפוזר. משמש לתאורה כללית לא ישירה. 

Spot Light  - מקור אור נקודתי להדגשה ממוקדת של קיר או תמונה מקור אור זה יוצר גבולות לאזור המואר, תכונה שנעשה בה שימוש עיצובי לקבלת אזורים מודגשים.




 תחזוקה ומיקום

- חשוב לשמור על ניקיון גופי התאורה. הקפדה על כך תבטיח רמת נצילות אור גבוהה ותחסוך בכמות החשמל הנצרכת.


- אחת הבעיות בתחום התאורה היא שריפה של גופי תאורה תוך פרק זמן קצר בשל אי קבלת אוורור מספק (בעיקר כשמדובר בגופי תאורה שקועים). לכן במיקום גופי תאורה חשוב לדאוג למקום יבש ומאוורר.


 לרשימת חנויות תאורה - לחץ כאן



 

חזור מעלה