אם בניית בית או ביצוע שיפוץ מסיבי כמוהם כ"הפקה" הרי
שתכנון תאורה
הוא הפקה בתוך הפקה, חשובה ביותר ומתקשרת ישירות לתכנון הארכיטקטוני.
מטרתה הראשונה של התאורה היא כמובן פונקציונלית, כנגזר משמה, להאיר, אך בשנים האחרונות אפשר לומר כי היא חצתה את קווי הפונקציונליות גרידא: היא אינה נתפסת עוד רק כספקית אור להתמצאות במרחב, אלא יש כיום מודעות רבה לכוחה של התאורה כנוטלת חלק פעיל בהגדרת חללים, בהבלטת / הבלעת קווי מתאר, בהענקת תחושות עומק, גובה, מרחב
ובכלל ביצירת אווירה. בעולם המסחר למשל, זכתה התאורה למעמד של אלמנט שיווקי כמעט.
ההכרה כי תאורה טובה במרכז מסחרי או בחנות יכולה להוות מוקד משיכה לקהל מבקרים / קונים הפכה את תכנונה לאחד הנושאים החשובים ביותר במרכזי המכירה, ולעיתים, מפתיע ככל שישמע, ההבדל בין מרכז פעיל ושוקק חיים לבין אחר, המשווע לציבור לקוחות, יכול להתמצות בתאורה היוצרת את האווירה בו ואשר לה השפעה ישירה על תחושת האדם.
היות שהאפשרויות הן רבות וחידושי הטכנולוגיה אינם פוסחים גם על תחום התאורה, על מנת להוציא ממנה את המיטב, מומלץ להפקיד את תכנונה בידי יועץ / מעצב המתמחה בתחום. מומלץ מאוד שעבודתו של יועץ זה תיעשה תוך תיאום ובשיתוף פעולה מלא עם האדריכל מתכנן המבנה, זאת במטרה ליצור השלמה לקונספט הארכיטקטוני ולהדגישו.
תכנון תאורה צריך להיעשות כבר בשלבי התכנון הראשונים של הפרויקט, במקביל לתכנון התשתיות האחרות ובהתאמה להן. באורח זה ניתן לשלב "מבראשית" אפשרויות מגוונות שלאחר מכן הופכות קשות לביצוע - אם בכלל - ולמותר לציין שאף כרוכות בעלויות נוספות ובהחלט מיותרות. לדוגמא, תכנון פסי צבירה ויצירת מקומות מסתור לתאורה סמויה: בתקרות, קירות או קרניזים - יש לקחת אותם בחשבון מבעוד מועד, עוד לפני הבנייה וכמו כן לוודא התאמה למערכת מיזוג האוויר הן בהיבט ההתקנה עצמה והן בהיבט התפעול העתידי.
השלב הראשון בתכנון התאורה, כבכל תכנון, הוא שלב הכנת הפרוגרמה, שבו נלמדים צורכי הלקוח, דרישותיו, תקציבו, וכן פרטי התוכנית האדריכלית על כל היבטיה:
- גובהי התקרות
- מבנה וסוג הקירות
- מדרגות
- מיקומי פתחים
- מערכת הגוונים הנבחרת
- שילובי החומרים וכל פרט אחר הרלוונטי לעבודות התכנון.
- מה הייעוד של כל חלל וחלל בבית המתוכנן או בבית המשופץ.
- סוגי ההתקנה השונים (מותקן על הטיח או שקוע בקיר/תקרה).
- סוגי ההזנה (מתח נמוך או ישירות לרשת).
- מהיכן מדליקים.
- איך מתחזקים את גופי התאורה.
הלקוח מקבל לידיו תוכנית מפורטת של מערך התאורה המתוכנן לביתו, כולל כתבי כמויות ומסגרת תקציב מוערכת, ובעזרת תוכנת מחשב אף ניתן להציג לו הדמיה של המראה הסופי.
גישות בתאורת הבית
הגישה לתאורת הבית שנהגה בעבר, התבססה על השיטה המסורתית של תאורת הבית, היינו: בשלב ראשון מיקום נקודת מאור במרכז החדר, ובשלב השני מציאת גוף התאורה המתאים.
היום הגישה היא שקודם בודקים מהם הצרכים שלנו מהחלל הנתון ורק אז ניגשים למקם את נקודות המאור ואת גופי התאורה. למשל, חשוב להתאים את צבע, עיצוב ועוצמת התאורה לאופי הבילוי בבית: אצל משפחה שאוהבת לרוב לשבת בחדר פחות מואר ולצפות בטלוויזיה יש לתכנן תאורה היקפית ולא ישירה, אשר ניתנת לשליטה באמצעות דימר, בעיקר ממקום הישיבה, ולעומת זאת אצל משפחה שמבלה זמן רב בקריאה או במשחק בחדר המגורים, כדאי ליצור כמה מוקדי אור ישירים לכיוון אזור הקריאה והמשחק.
להלן כמה נקודות רלוונטיות לתכנון התאורה:
|
1. תאורה ממוקדת - בחדרים השונים בבית מתבצעות פעולות שונות וגם בתוך חדר אחד אפשר שיתקיימו כמה פעולות באזורים שונים, וייתכן שחלק מהאזורים יהיה צריך להאיר באופן ישיר. לדוגמה במטבח ישנם כמה אזורים שבהם מתבצעות פעולות שונות כגון הכנת האוכל ובישולו ואכילה. לכל אזור שכזה דרושה תאורה מתאימה אשר תהפוך את השהייה במטבח לאדם המבשל ולסועדים את הארוחה לנעימה יותר. תאורה ממוקדת יכולה לעזור מאוד לריכוז, לדוגמה שולחן עבודה אשר מואר כראוי בעוד שאר החלל אינו מואר באור חזק, יעזור לאדם העובד להתרכז בעבודתו בלא הסחת דעת למתרחש סביב. תאורה ממוקדת יכולה לשמש גם למטרה דקורטיבית: במוזיאונים ובגלריות שבהם יש שימוש בתאורה ממוקדת מאוד על תמונות או חפצי אמנות. ניתן לסכם ולומר כי כאשר מאירים על אזור מסוים בניגוד לסביבתו הדבר יגרום תמיד למשיכת תשומת הלב לאזור המואר. |
2. תכנון הצל או ההצללות -
סעיף זה מתקשר באופן ישיר לסעיף הקודם שכן תאורת אזור מסוים תגרום ליצירת צללים במקום אחר. הצללים יוצרים אצלנו את תחושה של תלת ממד. לעומת זאת אור חזק מדי נוטה ליצור תחושה כאילו החלל והחפצים שבתוכו שטוחים כבעלי ממד אחד. בתכנון התאורה כדאי להתייחס גם להצללות שהיא יוצרת: הקונטרסט והמשחק בין האור לצל מעניין ומוסיף לעיצוב החלל.
3. הגדרת מידת הבהירות וחוזק האור הנדרש על פי סוג הפעולה -
בכל חלל או מבנה מתבצעים תפקודים מסוימים אשר לביצועם דרושה כמות תאורה מתאימה הנדרשת לעשייתם. כמות האור הנדרשת לפעולות שונות משתנה לפי סוג הפעולה. לפעולות הדורשות ריכוז ובמקומות שאופיים דינמי (מקומות עבודה למשל) מתאימה תאורה חזקה.
תאורה חזקה יוצרת רמת עירנות גבוהה. ואכן, במבנים ציבוריים כגון משרדים, בתי חולים, מפעלים וכדומה משתמשים בתאורה חזקה במקומות שבהם יש לבצע פעולת רבות ומסובכות וכדי ליצור אצל העובדים רמת עירנות גבוהה. למצבי מנוחה והתרגעות עדיף להשתמש בתאורה חלשה יחסית. תאורה חלשה ועמומה מתאימה גם ליצירת אווירה אינטימית, למשל בחדר שינה.
הגדרת אופי החלל היא הבסיס שעליו יישען תכנון התאורה.
4. גוני האור: צבעים חמים וקרים -
הגוונים מסווגים לגוונים חמים ולגוונים קרים.
קבוצת החמים כוללת בין השאר את הצהוב, האדום והכתום, הגוונים הקרים כוללים את גוני הכחול והירוק. הגוונים החמים יוצרים אשליה אופטית של קרבה ואילו הצבעים הקרים - אשליה של גובה ומרחק. הצבעים החמים יוצרים תחושת חמימות וביתיות והקרים מקושרים לשכלתנות.
גון האור צריך להתאים למבנה החלל ולייעודו: לחדר העבודה מתאימה תאורה עניינית ו"קרירה" ובחדר מגורים מתבקשת תחושת אינטימיות וחמימות. שילוב של גוונים חמים וקרים באותו חלל מנטרל את האשליה האופטית שיוצרת כל אחת ממשפחות הצבעים ומאפשר להעניק לאווירה בחדר ממד נוסף, מעניין, מגוון ועשיר.
לרשימת חנויות תאורה - לחץ כאן
למידע, טיפים, ורעיונות נוספים בכל הנוגע לתחום התאורה היכנסו לפורום תאורה וקבלו עיצות ממומחים בתחום