1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. דגשים לתכנון מערכת החשמל בבית

דגשים לתכנון מערכת החשמל בבית

מה כולל התכנון, תכנון עומס החשמל בבית, פיקוח על ההתקנה, המפרט הטכני הסטנדרטי לחשמל והמלצות להתקנת שקעים ומפסקים בחדרי הבית השונים (כמות ומיקום).

תכנון מערכת החשמל בבית הוא בבחינת סוף מעשה במחשבה תחילה. כל הכרעה מוקדמת ונבונה באשר למיקומם ומספרם של השקעים ונקודות התאורה, הטלפון והטלוויזיה, תחסוך אחר כך הרבה כאבי ראש, הוצאות וטרחה.

תכנון החשמל בבית קשור קשר הדוק עם עיצוב הפנים שכן הוא תלוי במיקום המכשירים החשמליים. לכן אי  לתת למתכנן החשמל (אדריכל או מהנדס החשמל) לתכנן את מיקום השקעים וההכנות לתאורה מבלי שהוא יידע את מיקום הרהיטים והמכשירים החשמליים בכל חדר וחדר.

תכנון מערכת החשמל בבית הוא קודם כל עניין בטיחותי. המערכת צריכה לפעול בלי להוות סיכון לאף אחד מהמשתמשים בה, ולכן כל פרט בתכנון צריך לקבל אישור מבעל מקצוע מיומן, שהוכשר לכך.

 

בשלב התכנון אנו צריכים לחשוב על כל מכשירי החשמל שאנו רוצים בביתנו, והיכן אנו רוצים להניח אותם. כדאי לתכנן מראש גם אופציות לשינויים בעתיד - כדי שלא יהיה מצב שיש לנו שקע לאנטנה במקום אחד בלבד בסלון וכך לא נוכל לשנות את מיקום הטלוויזיה ובהתאם את שאר הרהיטים. אמנם תמיד ניתן להוסיף ולשנות, אך ככל שנקדיש לכך מחשבה מראש כך נחסוך

מעצמנו טרחה והוצאות נוספות בעתיד.

בשלב זה אנו צריכים להתייחס גם לתכנון התאורה בבית. הדבר חשוב במיוחד אם אנו מעוניינים בתאורה שמשולבת כבר בתהליך הבנייה כמו ספוטים שקועים בתקרה או בקיר.

 

-בטיחות

סרחיו גברוביץ, ראש ענף מוצרי צריכה במכון התקנים, מגדיר ארבעה שלבים כדי שמערכת החשמל בביתנו תהיה טובה, נוחה ובטיחותית:

1. תכנון טוב.

2. שימוש במוצרים תקניים.

3. ביצוע נכון.

4. פיקוח.

 

 

-מוצרים תקניים

מכון התקנים בודק את מוצרי החשמל ואלה המאושרים על ידו הם מוצרים היכולים להבטיח בטיחות . ישנה "חוברת המוצר " ובה מתפרסמת רשימה של כל המפעלים המאושרים על-ידי מכון התקנים .

מוצרים מיובאים עוברים בדיקה והמתאימים מקבלים את אישור המכון. ראוי לציין כי האישור ניתן לכל משלוח בפני עצמו. לכן אי אפשר להשליך ממוצר אחד תקין של יבואן על כל המוצרים שלו.

אם סמל מכון התקנים לא מופיע על גבי המוצר יש לבקש אישורים מהספק. בנוסף, לרשות הציבור הרחב עומדת מעבדת חשמל ואלקטרוניקה של מכון התקנים, בין השאר לבדיקה מחודשת של מוצרים שכבר נבדקו.

 

תכנון עומס החשמל בבית - מי שבונה בית או משפץ, צריך לדאוג שהתכנון יתבצע על ידי בעל מקצוע. אם המתכנן לא מחשב נכון את צריכת החשמל הצפויה של הצרכנים בבית, עלולה להיווצר בעיה בשימוש היומיומי, ובמקרים חמורים יותר גם עלולות לצוץ בעיות בטיחות.

כשיש חלוקה לא נכונה של מעגלים בבית נוצר עומס יתר דבר שמקצר את אורך החיים של המעגל. גם אם קיימת הגנה ובמצב של עומס רב יש ניתוק של הזרם, עומס היתר יגרום לבלאי מהיר יותר של הבידוד.

ייתכנו מצבים שלא יהיה די בטכנאי חשמל כדי לתכנן את המערכת בבית. אם פעם היינו מסתפקים בכמה נקודות תאורה, היום זה שונה, יש מיזוג מרכזי, חימום תת ריצפתי ובקרת תאורה. העניין מורכב יותר ודורש מיומנות של מהנדס חשמל.

 

-ביצוע ופיקוח

לצורך הביצוע אנו צריכים לבחור בעל מקצוע מיומן עם תעודה ועדיף גם עם המלצות. ישנם הרבה אנשים שעוסקים בחשמל אך אינם מוסמכים לכך. בהתקשרות שלנו עם קבלן וחשמלאי כדאי להחתים אותם על סעיף שיחייבם להשתמש רק במוצרים מאושרים. כדאי לזכור, קיימים בשוק מוצרים לא תקניים שהם זולים יותר, וקבלנים לא אחראיים עלולים להתפתות ולהשתמש

בהם.

לדוגמא: אחד הגורמים לשריפה הוא השימוש בתיבות התקנה לא תקניות. תיבות ההתקנה צריכות להיות מוגנות מאש ועמידות בטמפרטורה מסוימת.

 

פיקוח - בדירות חדשות עורכת חברת החשמל .ביקורת ובדיקה כללית. באופן פרטי כל אחד יכול להזמין חשמלאי מוסמך לבדיקה. רצוי מאוד לעשות בדיקה בדירת יד שנייה, שכן הקונה לא היה מעורב בתכנון והתקנת מערכת החשמל.

 

מה מקבלים בדירה חדשה

בדירות רגילות יש מפרט טכני לחשמל, המתבסס על סטנדרט של משרד השיכון. בכל חדר יש שני שקעי חשמל, נקודת מאור ומפסק.

בסלון יש שלושה שקעי חשמל, נקודת טלוויזיה, נקודת טלוויזיה בכבלים והכנה למזגן. בפינת אוכל יש שקע לחשמל, נקודת מאור ונקודת טלפון.

במטבח יש שלושה שקעי חשמל ושקע למדיח.

באמבטיה - נקודת מאור והכנה לגוף חימום.

בכניסה לדירה מקובל להתקין נקודת מאור, נקודת אינטרקום, פעמון ומקום ללוח חשמל דירתי.

כמו כן צריך שקע למכונת כביסה והזנה לדוד.

בממ"ד (מרחב מוגן דירתי), התקן מחייב לעשות נקודת טלוויזיה, נקודת טלפון, שני שקעים ונקודת מאור.

 

ברור שאלו הנקודות הבסיסיות ביותר וכיום נהוג רק במטבח למקם לפחות 15 שקעים כאשר לפחות שלושה מתוכם הם שקעי כוח: למדיח, למקרר ולתנור אפייה.

מי שמעוניין בתוספת צריך לבקש זאת מהקבלן וישלם, כמובן, בהתאם.

מי שמתכנן בית פרטי כדאי שיחשוב על כך מראש, ובהתאם יקבע את ההספק החשמלי של הבית.

 

כאשר צריכת החשמל היא עבור תכנון מינימלי שכזה נהוג להתקין:

- בבית ששטחו עד 180 מ"ר, מקובל לעשות 3 פאזות של 25 אמפר.

- בבית ששטחו עד 300 מ"ר - 3 פאזות של 40 אמפר.

- מעבר ל 300 מ"ר: 3 פאזות של 63 אמפר.

 

  

המלצות להתקנת מפסקים ושקעים בחדרי הבית השונים

 

מומלץ להתקין קופסת תקשורת דירתית (ריכוז תקשורת לאינטרקום, טלפון טלוויזיה) ורצוי בתוך הדירה ולא בחוץ. בבית פרטי קופסה כזו היא חובה אבל גם בדירות זה כדאי.

 

הכנה לטלוויזיה וטלפון בכל חדר. מומלץ להעביר כבלים וצנרת לכבלים או לאנטנה וכן לבצע הכנה לטלפון בכל חדר, גם אם לא מתכוונים לעשות בזה שימוש מיידי.

כדאי לזכור שאם נרצה לבצע את ההכנה בשלב מאוחר יותר נצטרך לשבור קירות או להעביר חוטים בחוץ, דבר שיכער מאוד את מראה הדירה.

 

-בחדר שינה רצוי להוסיף נקודת אינטרקום, תאורה מעל המיטה ומפסק מחליף ליד המיטה, כך שניתן יהיה להדליק את האור המרכזי בכניסה ולכבותו, כשאנו שוכבים במיטה.

כדאי גם לשקול הכנה לגאקוזי, מפסק הדלקה בחוץ וצינור לחיבור מנוע חשמלי.

יש לתכנן את מיקום שולחן האיפור כדי למקם שקעים עבור מייבש שיער, מכונת גילוח וכו. אם ברצונכם מיקום גופי תאורה או טלוויזיה בתוך ארון הבגדים, יש לתכנן את מיקום המפסקים. תאורה בחדר השינה .

 

-במטבח מומלץ לא לחסוך בשקעים, כדי שבהמשך לא נזדקק למפצלים (זה פחות נוח). לכן כדאי לקבוע מראש שקעים ל: תנור, מיקרוגל, מקרר ומדיח, קומקום להרתחת מים, בלנדר, מיקסר, רדיו, מכונת קפה, טוסטר וכל שאר המכשירים שהשימוש בהם נעשה לפחות פעם בשבוע, מכיוון שהשיטה של להכניס מכשיר חשמלי לארון, להוציאו לצורכי שימוש ולהחזירו למקומו בארון, לא ממש עובדת ברב הבתים.

מלבד זאת כדאי לחשוב האם אתם מעוניינים למקם טלוויזיה קטנה במטבח או שהטלוויזיה מהסלון נצפית גם מהמטבח, מה לעשות כולנו התרגלנו לאכול עם טלוויזיה חשוב לדעת את גובה הציוד החשמלי ואת מיקומו המדויק. על פי החוק, רק באזור הכיור צריך להיות שקע מוגן מים, ואילו כל השאר הם שקעים רגילים. תאורה למטבח ופינת האוכל .

 

-באמבטיה יש לדאוג לגופי חימום על הקיר ואם מעוניינים - גם הכנה לגאקוזי. לפחות שקע אחד צריך להיות מוגן ממים למייבש שיער או למכונת גילוח.

תאורת חדרי אמבטיה ושירותים .

 

-במרפסת שירות מומלץ להתקין שקע כוח עבור מכונת כביסה ומייבש ושקע נוסף למגהץ.

 

-בחדרי ילדים יש להתקין, כאמור, נקודות לטלפון וטלוויזיה, מפסק ליד המיטה ותאורת לילה, ולפחות שלושה שקעים (משחקים, תנור חימום או מאוורר, מחשב וכו).

תאורה בחדר הילדים באופן כללי בכל מקום שיש כוונה למקם מחשב (חדר עבודה, חדר ילדים) מומלץ למקם שלושה-ארבעה שקעים ביחד, אלא אם מתוכנן מפסק ups וזאת משום שמעבר למחשב (שברב המקרים מגיע היום עם כבל מפצל ומפסק נפרד) נמקם בסמוך לו מכשירים נוספים צורכי חשמל: מדפסת, סורק, גויסטיק כו.

 

חימום תת רצפתי מאוד פופולרי היום. לכל חדר צריך לעשות הכנה בלוח ובתשתיות, משמע שגם את סוג מערכת החימום שתהיה בביתכם/דירתכם עליכם לקבוע כבר בשלב התוכניות.

 

השימוש במערכות שמע משוכללות ו/או קולנוע ביתי נכנס לאחרונה להרבה בתים פרטיים. בנושא זה רצוי להיוועץ עם ספק הציוד על מיקום מרכז המערכת ועל מיקום גובה הרמקולים בחדרים ובסלון. ישנם היום גם רמקולים שקועים בקירות, והעברת הכבלים מתבצעת בהתאם.

 

על מערכת מיגון ואזעקה צריך להחליט מראש ולעשות את ההכנות המתאימות בעת הבנייה. גם אם אין ביכולתכם הכספית להתקין את כל המערכת יש להכין את החיווטים החשמליים מבעוד מועד, חבל לחרוץ בטיח החדש שלכם לאחר סיום העבודות בגלל חוסר תשומת לב לעניין.

 

ההחלטה אם להתקין בבית תריסים חשמליים גם היא החלטה עקרונית, המחייבת הכרעה מוקדמת, שכן יש צורך בהכנה חשמלית לכך.

 

-מיקום מפסקים ושקעים

גובה המפסקים והשקעים בבית נתון להחלטה אישית שלכם.

הגובה המינימלי להתקנת אביזרי חשמל הוא 30 ס"מ מהרצפה.

גובה סטנדרטי לשקע הוא 60 ס"מ מהרצפה.

שקעים נמוכים לא רואים, מה שמהווה יתרון במראה הכללי של החדר.

מפסקים קובעים בדרך כלל בגובה של 1.10 מ. בבתים עם ילדים קטנים ניתן להתקינם בגובה נמוך יותר, כך שגם הילדים יוכלו להדליק את האור בעצמם.

כיום ניתן למצוא בשוק מגוון רחב של עיצובים למפסקים, כגון מפסק שמרכז בתוכו: מפסק תאורה, שקעים, פעמון לדלת, ויסות למזגן וכל זאת מחומרים שונים ובעיצובים מעניינים.

 


ולסיום, כדי להפעיל את כל המכשירים השונים בצורה נוחה ומתוחכמת ניתן להשתמש במערכת בקרת מבנה- בית חכם. כך ניתן באופן מבוקר ומרכזי להפעיל את התאורה, התריסים ומערכת האזעקה, ממוקד שליטה אחד.


קישורים רלוונטיים:


תכנון מערכת החשמל הביתית  


פורום תכנון וצריכת חשמל


 


חזור מעלה