1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. זיהוי סדקים וטיפול בהם

זיהוי סדקים וטיפול בהם

סדק עובד לעומת סדק יציב, שיטות לזיהוי סוג הסדקים ואופן הטיפול בהם.

כמעט בכל בית חדש מופיעים סדקים מסוג זה או אחר. כדי שהטיפול בסדק יהיה יסודי וכדי שהסדק לא ישוב ויופיע כעבור זמן, חשוב לזהות את סוג הסדק ורק לאחר זיהויו לבחור בחומר המילוי המתאים לו.


קיימים שני סוגים עיקריים של סדקים:

1. סדקים יציבים (סטטיים).

2. סדקים עובדים (בתהליך התקדמות).


שיטות לזיהוי סדקים: אחת השיטות המקובלות לאבחון סוג הסדק היא לסמן מספר קווים בעזרת עיפרון נגרים על הקיר וליצור רצף סימוני. אם כעבור מספר שבועות הקו המסומן על הקיר עדיין רצוף, מדובר, ככל הנראה, בסדק יציב (סטטי). אם התפתח פיצול ברצף הקו מדובר, כנראה, בסדק עובד. הוותיקים שבין בעלי המקצוע נוטלים זכוכית שטוחה בגודל שלX 8 8 ס"מ ומדביקים אותה על הקיר כאשר הסדק במרכזה. אם הסדק בתהליך עבודה, הזכוכית אמורה להישבר תוך מספר שבועות.


סדקים יציבים:

סדקים יציבים הם סדקים בעלי גודל ועובי קבוע, המגיעים למידותיהם הסופיות תוך מספר חודשים

מסיום עבודות הטיח. הסדקים היציבים נוצרים, על פי רוב, כתוצאה מבנייה לא נכונה ומשימוש בחומרים

לא מתאימים מבחינת חוזקם, גמישותם, התרחבותם והרכבם. חומרים אלו אינם מתקשרים היטב זה לזה

ולכן בחיבור ביניהם מופיעים סדקים.


א. מקומות בבניין שבהם צפויים להופיע סדקים יציבים:


1. טיח שהוכן בתערובת מלט שהכילה סיד: הסיד הוא חומר אשר סופג לתוכו כמויות גדולות של מים. לכן, כאשר הטיח עדיין רטוב, הסיד שבתוכו סופח כמויות גדולות של מים ונפחו של הטיח גדל. אולם כאשר הקיר מתייבש והמים מתוך הטיח מתאדים, נוצרים סדקים נימיים קטנים במקומות שבהם שמר הסיד על הנוזלים. אי לכך יש להקפיד בשלב הכנת הטיח, שהטייח לא ישתמש בסיד להכנת המלט (תכונה זו של  הסיד מסבירה את פתגמם של חז"ל "כמו בור סיד, שאינו מאבד טיפת מים").


2. טיח שלא בוצעה בו אשפרה נאותה: כל תערובת מלט, המכילה בתוכה צמנט, חייבת להיות "מאושפרת" במים, על אחת כמה וכמה כשמדובר בטיח על גבי קירות חוץ ופנים. טיח אשר לא הורווה במים ולא עבר השקיה (אשפרה) לפחות מספר ימים, צפוי לבעיות סדיקה חמורות ביותר.


3. אי הרטבת התשתית לפני הטיח: אי הרטבת הבלוקים במים לקראת הטיוח (יישום הטיח ישירות על הקיר) מביא לכך שהבלוקים סופגים את הנוזלים שבטיח, כלומר הטיח מאבד את הנוזלים שבו - דבר המביא ליצירת סדקים.


4.מפגש בין חומרים שונים בבניין: כל חומר המצוי בטבע ניחן בתכונות פיזיקליות שונות, לכן בשינויי טמפרטורה של חום וקור הוא מתרחב (בחום) ומתכווץ (בקור) בצורה שונה. על כן, כל מקום מפגש בין

שני חומרים שונים בבניין צפוי להוות מוקד להופעת סדקים. המקומות שבהם אנו נתקלים בבעיה זו הם:

בין אלמנטים מבטון (עמודים וחגורות) לבלוקי איטונג, בין תקרת גג יצוק בטון לבין מעקה עשוי מבלוקי בטון, בין מחיצת גבס לבין קיר בטון או בלוקים.




5. יישום מוקדם של טיח: שלד הבניין מורכב מחומרים ואלמנטים רבים, כגון: בטון, פלדה, בלוקי איטונג, בלוקי בטון וכו. עם סיום עבודת השלד יש להניח לשלד הבניין "להתיישב". על החומרים להסתגל לנוכחותם של החומרים האחרים בבניין ולהתחבר זה לזה סופית.

פעילות זו של שלד הבניין גורמת להופעת סדקים רבים במקרים בהם מבצעים טיח לפני המועד המומלץ.

אין לבצע טיח לפחות שבועיים מסיום עבודת השלד. בילדינג ממליץ לדחות את מועד יישום הטיח ככל שניתן על פי לו"ז שיתוכנן מראש.


6. הפסקות יציקה: באלמנטים עשויים מבטון, כאשר נוצר מצב של הפסקת יציקה וחידושה לאחר שהבטון הישן התקשה והתחזק, צפוי להופיע סדק יציב.


7.שקיעת הבית: כאשר הבית בנוי על קרקע לא יציבה (כמו בדרום הארץ), או עקב ביסוס לא נכון, עלול הבית לשקוע במקומות אחדים, והדבר גורם לסדק גזירה, המאופיין בצורת זיג-זג לאורך הקירות.




ב. אופן הטיפול בסדקים יציבים


אם אבחנת שהסדק הוא סדק יציב בעל עובי וגודל קבוע, אפשר לבחור את חומר המילוי הרצוי.


בסדקים יציבים ניתן להשתמש בחומר מילוי קשיח, אשר אינו חייב להיות בעל תכונות אלסטיות. בקירות פנים מומלץ למלא את הסדקים בשפכטל גבס, המכיל בתוכו דבקים פולימריים, ולכן בתוספת מים בלבד

מתקבל חומר מוכן לשימוש. כאשר מדובר בסדקים בקירות חוץ, אסור בתכלית האיסור להשתמש בגבס למילוי הסדק. הגבס הוא חומר אשר אינו עמיד במים (גשמים, השקיה). במקרה זה יש למלא את הסדק בטיט צמנט עשיר בדבק פולימרי (צמנט חול ביחס 2:1 + 10% דבק פולימרי ממשקל הצמנט).


יש בשוק חומרי תיקון מוכנים על בסיס צמנט למילוי סדקים בקירות חוץ. חומרים אלה מתייבשים במהירות ומכילים מוספים הגורמים להם לתפוח מעט לאחר ייבושם, ובכך אוטמים את הסדק לחדירת מים.


 אופן המילוי של סדקים יציבים:

1. יש להרחיב ולהעמיק את הסדק בעזרת אזמל או דיסק חשמלי בהתאם לגודלו.

2. לנקות את פנים הסדק ודפנותיו בעזרת מברשת לחה ומים.

3. למרוח בעזרת מברשת דבק פולימרי כפריימר על דפנות הסדק, כדי להבטיח את חיזוק התשתית ואת הידבקות חומר המילוי לקיר.

4. למלא את הסדק בתערובת המומלצת בעזרת מרית (שפכטל). לעבד את התערובת ולדחוס אותה היטב לתוך הסדק. אם הסדק עבה באופן מיוחד, יש למלאו יותר מפעם אחת, כדי למנוע סדק נוסף בחומר המילוי.

5. לאחר ייבושו, ניתן ללטש את הקיר בעזרת נייר ליטוש עדין.




סדקים עובדים:

סדקים אשר גודלם ועוביים משתנה ואינו קבוע. סדקים אלו נוצרו בעיקר עקב תנועה של אחד מחלקי המבנה בגין ביסוס לא נכון או תוספת בנייה, אשר אינה משתלבת עם המבנה הקיים.


א. מקומות בבניין שבהם צפויים להופיע סדקים עובדים:


1.חיבור בין בית ישן לבית חדש: קו התפר שבין הבית הישן לבין תוספת החדר החדש, יהווה, בדרך כלל, מקום שבו יופיע סדק עובד. הסדק מופיע תמיד במקום החלש (הרגיש ביותר מבחינת החוזק). לכן הוא יופיע בדרך כלל בחיבור האלמנטים מבטון הן בתקרה והן בחיבור הקירות.


2.תקרת בטון ובקירות חוץ: עקב שקיעת קרקע או ביסוס שלא בוצע כראוי, עלולים להופיע סדקים עובדים בתקרת הבטון.


 ב. אופן הטיפול בסדקים עובדים


החומרים לטיפול ולמילוי סדקים יהיו אך ורק חומרים אלסטיים גמישים ביותר, אשר מחד גיסא יתנו פתרון לבעיה של התכווצות והתרחבות הסדק, ומאידך גיסא יקנו איטום מוחלט לחדירת מים דרך הסדק. בניגוד לסדקים היציבים אשר אינם חוצים את האלמנט אלא מופיעים, לרוב, בדפנותיו ובעומק נמוך יחסית,

עוברים הסדקים העובדים את האלמנט בחתך ולעיתים ניתן לראות את הצד השני של האלמנט דרך הסדק.


איטום ומילוי סדקים עובדים יהיה באמצעות מסטיקים גמישים למיניהם, כגון: מסטיקים חד רכיביים (בשפופרת) על בסיס סיליקון פוליאוריטן או מסטיק דו רכיבי על בסיס פוליסולפיד (בקופסאות), שלאחר

ערבוב שני החלקים שלו (הבסיס והמקשה) ניתן ליישמו.


קיימים בשוק מספר רב של מסטיקים למילוי סדקים ותפרים. רצוי להתייעץ עם החברות המייצרות ומשווקות את המסטיקים לגבי התאמתם לסדקים שנמצאו.


בילדינג ממליץ לטפל בסדקים עובדים בקירות במסטיקים אקריליים או פוליאוריטניים חד רכיביים:


1.יש לפתוח בעזרת אזמל או דיסק חשמלי את הסדק ולהרחיבו עד לעובי מינימלי של 6 מ"מ ולעומק זהה.


2.יש לנקות את הסדק משאריות טיח, אבק ולכלוך בעזרת מברשת לחה ולהמתין לייבוש מלא.


3.למרוח פריימר מתאים על דפנות הסדק להגברת כושר ההידבקות של המסטיק.


4. לחתוך את פינת השפופרת בצורה אלכסונית בהתאם לעובי הסדק, ולהזריק את המסטיק לתוכו בעזרת אקדח - שפופרות. עיבוד והחלקת המסטיק ייעשה בעזרת שפכטל או בעזרת אצבע טבולה במי סבון

(למניעת הידבקות המסטיק לעור).


שריון סדקים עובדים: כדי למנוע את הופעת הסדקים במשך הזמן, קיימת שיטה מעניינת, אשר משלבת חומרי אטימה אלסטיים ורשת ניילון לשם חיזוק אזור הסדק. שיטה זו אמנם יקרה יותר בטווח הקצר, אולם אם מדובר בקיר בעייתי מבחינת הסדיקה, אין ספק ששיטה זו עדיפה על פני האחרות.


צריכים ייעוץ בתחום? היכנסו אל פורום שיפוצים וקבלו מענה מהמומחים שלנו


 

חזור מעלה