1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. מידות ותקנים של מדרגות

מידות ותקנים של מדרגות

מידות רוחב, גובה ועומק של המדרגה הבודדת ושל המרווחים בין מדרגה למדרגה, של המהלך ושל הפודסט (משטח ביניים), של מיזקף ראש ושל המעקה - לשמירת בטיחות ונוחות השימוש בהן.

לקטלוג המדרגות לחץ כאן



עלייה וירידה במדרגות, שנראות כל כך טריוויאליות, הן פעולות שללא תכנון נכון עלולות להיות בעייתיות מבחינה בטיחותית. ישנם כמה רגעים קריטיים הנוגעים לתנוחת הגוף בעת עלייה או ירידה במדרגות, ואחד מהם הוא הרגע שבו כף הרגל עוברת ממדרגה אחת לרעותה, שכן הגוף נמצא אז במצב של איזון עדין, ואם המדרגה 'הבאה בתור' היא עמוקה מדי, הוא עלול לאבד את שיווי משקלו ולמעוד.


ואכן, תכנון בלתי מיומן ובלתי זהיר של מבנה גרם המדרגות עלול להוות סכנה של ממש למשתמשים. הכרה זו היא הבסיס למערכת תקנים מפורטת המגדירה באופן ברור מידות רוחב, גובה ועומק הן של המדרגה הבודדת והן של המרווחים בין מדרגה למדרגה, כמו גם של מבנה גרם המדרגות כולו ושל המעקה המותקן בו. תכנון מדרגות מחייב התחשבות בכמה נתוני יסוד שהם בבחינת הכרח לשמירת בטיחות ונוחות השימוש בהן:


מרחב גוף - מרחב נאות, שיאפשר לגוף להתנועע בחופשיות, תוך התחשבות במספר המשתמשים ובאופיו של המבנה - 90 ס'מ לפי התקן הישראלי (חד או דו סטרי).


תאורה - הקפדה על תאורה סביבתית מספקת שתאפשר לאמוד נכונה את נתוניו האמיתיים של גרם המדרגות כולו.


מעקה - התקנת מעקה נוח לאחיזה, בגובה 90 ס'מ משטח המידרך.


גובה ועומק המדרגה (רום ושלח) - הדרך לאפשר לאדם לצעוד על המדרגות בנוחות וברציפות, קרי תוך שמירה על שיווי משקל וללא 'החלפת צעד' במדרגה עצמה, היא לוודא יחס מאוזן ו'נכון' בין גובה המדרגה ובין עומק המדרגה (רוחב המידרך).
על פי התקן, גובה המדרגה - המכונה בשפה האדריכלית 'רום', צריך להיות פחות מ- 17.5 ס'מ ועומק המדרגה.
(רוחב המידרך) -המכונה 'שלח' - לא פחות מ-25 ס'מ. המידה המקובלת היא 27 ס'מ, מידה המקבילה ל'כף רגל
ממוצעת'.


אורך המידרך (אורך המדרגה): הממדים שונים, תלוי במיקום חדר המדרגות במבנים מסוגים שונים, בהגדרה של
המדרגות (חירום) בחוק התכנון והבנייה ועל פי צורכי התכנון מבחינת עומסי אנשים בשעות השונות של היום.

חזור מעלה